De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op Facebook van “MSC in Nederland – Marine Stewardship Council”. In de advertentie staat: “Al van Seagan gehoord? Een eetpatroon dat ‘vegan’ combineert met ‘seafood’. Anders gezegd: veganistisch, aangevuld met een sporadisch stukje verantwoorde vis. MSC is alvast fan!”. Hieronder staat een foto met als opdruk: “A mix of sustainable seafood and vegan” en het MSC-logo.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting
Veganisme is volgens het College voor de rechten van de mens een levensovertuiging. Hierbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van dieren. Je bent veganist of niet. Het MSC is niet gerechtigd de term ‘vegan’ of ‘seagan’ te gebruiken voor producten die vis bevatten. Dit is in strijd met de levensovertuiging van klaagster. Door de uiting raken consumenten in de war en weten ze niet meer wat ‘vegan’ is. Om vergelijkbare redenen mogen vegetarische producten ook niet als vlees worden aangeduid
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden reclame-uiting deelt adverteerder mee dat zij een voorstander is van ‘Seagan’. Dit wordt in de uiting vervolgens toegelicht als een eetpatroon waarbij ‘vegan’ wordt gecombineerd met ‘seafood’ in de vorm van een “stukje verantwoorde vis”. De gemiddelde consument zal uit de uiting begrijpen dat adverteerder vis niet ‘vegan’ noemt, maar dat zij slechts attendeert op de mogelijkheid verantwoorde vis, waarvan zij het keurmerk beheert, aan een veganistische maaltijd toe te voegen. Hierover bestaat geen onduidelijkheid zodat van verwarring geen sprake kan zijn. Dat een dergelijke combinatie voor klaagster vanuit haar visie ontoelaatbaar is, acht de voorzitter begrijpelijk. Bij een veganistisch dieet hoort immers geen vis. Dit kan echter als zodanig niet tot het oordeel leiden dat de bestreden reclame-uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code is, zodat wordt beslist als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.