a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00544

Datum:

22-07-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de verpakking van de ‘Limburgse asperge-crèmesoep’ van Honig.

 

De klacht

 

De klacht luidt – samengevat – als volgt.

 

1.

De naam van het product schept verkeerde verwachtingen. In de soep zit slechts 0,5 % asperges, en dan ook nog in poedervorm.

 

2.

De soep heette oorspronkelijk ‘Franse Asperge-crèmesoep’ en is zonder wijziging van de receptuur gewijzigd in ‘Limburgse Asperge-crèmesoep’. De term ‘Frans’ of ‘Limburgs’ zegt derhalve niets over de aard van het product. Adverteerder laat in het midden of het recept dan wel de asperges echt uit Limburg komen, zoals de naam suggereert.

 

3.

Op de verpakking staat niet dat de soep een basissoep is.

 

Gelet op het voorgaande stelt klaagster dat sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Klaagsters bezwaren worden door adverteerder gemotiveerd weersproken. Samengevat stelt adverteerder zich op het standpunt dat geen sprake is van misleidende reclame.

Voor zover van belang voor deze beslissing zal hierop in het oordeel nader worden ingegaan.

 

De mondelinge behandeling

 

Genoemde aanwezigen lichten de standpunten van beide partijen mondeling nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat de verpakking van de Limburgse Asperge-crèmesoep voldoet aan de wettelijke eisen op het gebied van de etikettering. Dit sluit toetsing aan de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code echter niet uit. Deze toetsing blijft in de onderhavige zaak beperkt tot het gebruik van de naam Limburgse Asperge-crèmesoep op de verpakking, nu klaagster stelt dat deze naam verkeerde verwachtingen schept. Tegen de op de verpakking aanwezige foto’s en verdere teksten is geen klacht gericht, zodat de Commissie deze aspecten buiten beschouwing laat.

 

2)  Vaststaat dat de Limburgse Asperge-crèmesoep na bereiding voor 0,5% uit asperge(s) bestaat. De Commissie begrijpt het standpunt van klaagster aldus, dat de naam van het product door het geringe percentage aan asperges de consument een onjuist beeld geeft aangaande de voornaamste eigenschappen van het product, te weten de samenstelling en de aard daarvan. Naar het oordeel van de Commissie kan het geringe percentage aan asperges evenwel niet tot het oordeel leiden dat de productnaam als misleidende reclame kan worden aangemerkt. Aangenomen moet immers worden dat de gemiddelde consument bij het maken van een keuze voor een soep in droge vorm, zich in de eerste plaats zal laten leiden door de specifieke smaak die op de verpakking staat. Niet in geschil is dat het onder­havige product naar asperges smaakt, zodat de consument die voor de onderhavige soep kiest in dat opzicht niet in zijn verwachtingen wordt teleurgesteld.

 

3)  Ten aanzien van de samenstelling van de soep is van belang dat in het onderhavige product asperges zijn verwerkt, zodat ook in zoverre aan de verwachtingen van de consument wordt voldaan. Uit de naam van het product volgt niet hoe veel asperges daarin zijn verwerkt. Het enkele feit dat deze als “Asperge-crèmesoep” wordt aangeduid, impliceert immers niet, naar algemeen bekend mag worden verondersteld, dat deze uitsluitend uit asperges en crème (room) bestaat. Voor de gemiddelde consument is dan ook duidelijk dat het om een samengesteld product gaat. Bij een dergelijk product kan, voor wat betreft de aard van het product en de gebruikte ingrediënten, niet uitsluitend van de productnaam worden uitgegaan, nu de productnaam in een dergelijk geval doorgaans slechts een indicatie van de kenmerkende ingrediënten en/of smaken geeft. De redelijk geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument moet geacht worden hiervan op de hoogte te zijn en zal om die reden de ingrediëntendeclaratie lezen voordat hij tot de aankoop van het product besluit. Uit die declaratie blijkt het percentage asperges na bereiding.

 

4)  Uit de “groentetip” op de voor- en achterzijde van de verpakking om 125 gram asperges aan de soep toe te voegen, en uit de variatietip op de achterzijde van de verpakking, blijkt duidelijk dat sprake is van een product waaraan ook andere ingrediënten kunnen worden toegevoegd, hetgeen impliceert dat in feite sprake is van een “basisproduct”. Het ontbre­ken van een specifieke mededeling waaruit dit met zoveel woorden blijkt, doet de reclame-uiting daarom niet misleidend zijn. Voor de gemiddelde consument is immers voldoende duidelijk wat hij in dat opzicht van het product kan verwachten. Ook in zoverre treft de klacht geen doel.

 

5)  Ten aanzien van het woord “Limburgse” in de productnaam, heeft adverteerder onweersproken gesteld dat geen sprake is van een beschermde geografische aanduiding, beschermende oorsprongbenaming of gegarandeerde traditionele specialiteit in de zin van Verordening (EG) Nr. 510/2006. Het staat adverteerder derhalve in beginsel vrij haar product “Limburgse Asperge-crèmesoep” te noemen. Ook hier geldt echter dat dit toetsing aan de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code niet uitsluit. Dienaangaande is van belang dat, naar adverteerder onweersproken heeft gesteld, in diverse producten een geografische aan­duiding wordt gebruikt om te verwijzen naar een traditie, smaak of receptuur, zoals Bulgaarse yoghurt, Chinese tomatensoep, Turkse kofta en Zweedse gehaktballetjes. De gemiddelde consument kan hiervan op de hoogte worden geacht, evenals van het feit dat de desbetreffende producten niet daadwerkelijk uit het genoemde land afkomstig hoeven te zijn. Dit kan zich eveneens voordoen bij niet-beschermde nationale regionale aanduidingen voor producten, zoals “Gelderse rookworst” en “Friesch roggebrood”.

 

6)  Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument ook in het onderhavige geval niet menen dat het product daadwerkelijk in Limburg of uitsluitend met Limburgse ingrediënten is geproduceerd. Wel zal de consument door het gebruik van het woord “Limburgse” veronderstellen dat sprake is van een bijzondere receptuur, waardoor de onderhavige soep zich onderscheidt van gewone asperge-crèmesoep. Voor wat betreft de invulling van het bijvoeglijk naamwoord “Limburgse”(voorheen “Franse”) is van belang dat op de verpakking staat dat het om een gebonden cremèsoep gaat met tuinkruiden zoals peterselie en kervel, die de soep een “verrassende smaak” geven. Aldus heeft adverteerder voldoende toegelicht welke betekenis aan de verwijzing naar het woord “Limburgse” toekomt en is ook in zoverre geen sprake van misleiding.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken