a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00952

Datum:

05-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De reclame-uiting

 

Het betreft een sticker op een verpakking van een product van Becel met de tekst:

 

“SPEEL MEE EN WIN!”,

 

waaronder het logo en een afbeelding van de Hartstichting staan met daarbij de volgende tekst:

 

“Steun ook:”,

“We hebben je hart nodig” en

“Hartstichting”

           

De klacht

 

a)

Nadat men het product heeft gekocht en geopend blijkt dat de actie in samenwerking met de Vriendenloterij is georganiseerd. Dit staat niet op de buitenkant van de verpakking.

 

b)

Als men op de website de ‘wincode’ invult, blijkt dat men slechts aan de actie kan deelnemen indien men akkoord gaat met een telefoontje van de Vriendenloterij.

 

Het verweer

De klacht wordt gemotiveerd en onderbouwd aan de hand van verschillende bijlagen weersproken.

 

Samengevat wordt namens adverteerders met betrekking tot de verschillende onderdelen van de klacht het volgende aangevoerd.

 

Ad a.

De gemiddelde consument zou geen ander aankoopbesluit hebben genomen als de samenwerking met de VriendenLoterij zou zijn vermeld. Om die reden achten adverteerders de uiting niet misleidend en verzoeken zij de Commissie om dit onderdeel van de klacht af te wijzen.

 

Ad b.

De voorwaarde om mee te doen aan de actie is dat men ermee instemt gebeld te worden door de Vriendenloterij. Dit is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Voorts wordt de voorwaarde duidelijk vermeld bovenaan het deelnameformulier waarop de consument zijn gegevens invult en staat deze tevens in de actievoorwaarden die op dezelfde webpagina staan waarop het deelnameformulier staat. Adverteerder verwijst naar een eerdere uitspraak van de Commissie, waarin is geoordeeld dat de vermelding “Deelnemers geven toestemming voor benadering door de VriendenLoterij” op zichzelf niet in strijd werd geacht met de Nederlandse Reclame Code.

In het licht van het bovenstaande verzoeken adverteerders tevens tot afwijzing van het tweede deel van de klacht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)

Op de gewraakte verpakking staat de oproep “speel mee en win!”

Niet wordt vermeld dat sprake is van samenwerking met de VriendenLoterij (ad a).Evenmin staat in de uiting dat men, om mee te kunnen doen met de actie, ermee in dient te stemmen om door deze loterij telefonisch benaderd te worden (ad b).

 

2)

De Commissie is van oordeel dat beide genoemde punten dienen te worden beschouwd als voor de gemiddelde consument essentiële informatie die nodig is om een goed geïnformeerd besluit te nemen met betrekking tot de keuze om al dan niet over te gaan tot het aankopen van het bewuste product. De Commissie acht het aannemelijk dat het ontbreken van deze informatie van invloed is op het besluit van de gemiddelde consument om het product aan te kopen (en aan de actie deel te nemen) en er aldus toe kan leiden dat die consument het product koopt, terwijl hij dat niet zou hebben gedaan indien de genoemde informatie reeds op de verpakking stond. Zo is het goed mogelijk dat iemand het product aankoopt (in de overtuiging de Hartstichting te begunstigen) terwijl hij juist niet de Vriendenloterij wenst te ondersteunen. Ook kan de consument de indruk krijgen gratis mee te kunnen doen aan een actie, terwijl eerst later blijkt dat hij hiervoor zijn telefoonnummer moet opgeven, terwijl hij niet gebeld wil worden.

 

3)

Nu de bedoelde informatie niet op de verpakking staat, is naar het oordeel van de Commissie sprake van een omissie dan wel een te laat verstrekken van essentiële informatie zoals bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu voorts de gemiddelde consument door de uiting ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen, is de reclame misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken