a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2014/00086

Datum:

11-03-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame.

Daarin wordt onder meer gezegd:

“Bij New York Pizza gaat het om de smaak, maar veiligheid is ook belangrijk”.

Intussen zijn de volgende beelden te zien van een crashtest: een pizzabezorger (een pop) op een scooter met een hooikist rijdt tegen een muur. De pizzabezorger komt ten val. Twee mannen in witte jassen controleren de pizza: “Yes, die is nog helemaal heel”. De pizzabezorger/pop ligt in stukken op de grond.

De klacht

Klager vraagt zich af hoe het mogelijk is dat bij een crashtest “de pizza belangrijker is dan de bezorger”. Klager vindt de uiting getuigen van zeer slechte smaak. Voorts meent hij dat de uiting door nabestaanden van slachtoffers van een scooterongeluk als zeer kwetsend kan worden ervaren.

Het verweer

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Adverteerder neemt de veiligheid van zijn medewerkers serieus, onder meer in de vorm van richtlijnen voor de koeriers. De bestreden uiting is bedoeld om duidelijk te maken dat adverteerder de perfecte pizza wil verkopen. Dat gebeurt met enige zelfspot. Er is een absurd filmpje gemaakt van een crashtest, waarbij de pizza heel blijft. Juist om de veiligheid te benadrukken, is gebruik gemaakt van een gesloten omgeving, een crashtest baan, met een duidelijk zichtbare testpop. Als iemand in negatieve zin geraakt is, dan spijt dat adverteerder.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting nodeloos kwetsend is en/of in strijd met de goede smaak stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de onderhavige televisiereclame niet ontoelaatbaar.

In deze uiting wordt op duidelijk humoristisch bedoelde wijze tot uitdrukking gebracht dat adverteerder er groot belang aan hecht dat zijn pizza’s de klant in goede staat bereiken. Daarbij is sprake van kennelijke, in reclame gebruikelijke overdrijving en is

voor de gemiddelde consument voldoende zichtbaar dat gebruik is gemaakt van een pop om de pizzakoerier uit te beelden. De uiting rechtvaardigt niet de conclusie dat adverteerder zich in de realiteit niet zou bekommeren om de veiligheid van zijn medewerkers.

De Commissie heeft er begrip voor dat de uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken