De bestreden reclame-uiting
Het betreft een zogenoemde ‘CashBack’ actie van Samsung, zoals deze is weergegeven op de verpakking van één van de producten die deel uitmaakten van de actie.
De klacht
De klacht luidt, kort samengevat, als volgt.
Om voor de actie in aanmerking te komen moet na aankoop van het product op de website van adverteerder een aanmeldingsformulier worden ingevoerd. In veel gevallen blijkt het op de verpakking vermelde bedrag niet te corresponderen met het bedrag dat men in werkelijkheid retour krijgt. Op de sticker van de verpakking van het door klager gekochte product staat een bedrag van € 50,-. De teruggave voor dit product bleek echter maar € 30,- te zijn.
De detailhandelaar en adverteerder verwijzen naar de actievoorwaarden van adverteerder. Voorts wordt door adverteerder aangevoerd dat op de sticker wordt vermeld dat het gaat om teruggave ‘tot’ het bewuste bedrag. Klager is van mening dat de consument echter, omdat de verschillende producten zijn voorzien van stickers met verschillende bedragen, in de overtuiging zal verkeren dat het werkelijke bedrag op de sticker staat. De consument ziet bij de aanschaf van het product geen reden en heeft geen mogelijkheid om de actievoorwaarden erop na te slaan en het juiste bedrag te controleren. De aanwijzing ‘tot’ en de asterisk zijn, in relatie tot het genoemde bedrag, erg klein op de sticker afgedrukt. In de winkel werd geen informatie door de verkoper verstrekt.
Klager is van mening dat aldus sprake is van misleidende reclame.
Het verweer
De klacht wordt gemotiveerd weersproken. Samengevat is adverteerder van mening dat de reclame duidelijk is, gelet op het volgende.
– Op de stickers staat dat ‘tot’ een bedrag van € 50,- wordt terugbetaald;
– Verwezen wordt naar de actievoorwaarden op de website;
– Op de website staat duidelijk welke bedragen van toepassing zijn op welke producten.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie wordt door de sticker op de bewuste verpakking de indruk gewekt dat men bij aanschaf van de bewuste camera een bedrag tot € 50,-terugontvangt. In werkelijkheid blijkt men niet meer dan € 30,- te kunnen terug ontvangen indien men deze camera koopt. De uiting wekt aldus een onjuiste indruk over het maximaal terug te ontvangen bedrag voor deze specifieke camera.
Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie sprake van onjuiste informatie met betrekking tot het bestaan van een specifiek prijsvoordeel zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.
Dat elders de juiste informatie is te vinden doet niet af aan het oordeel dat de gewraakte uiting misleidend is. Immers kon men op basis van deze uiting reeds een besluit nemen om het genoemde product aan te schaffen.
De beslissing
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel
7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.