De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de aanprijzing van SnowWorld Zoetermeer als “beste indoorresort van de wereld” respectievelijk “beste skihal ter wereld” in de nieuwsbrief “Snowflits” van december 2011 en op de website www.snowworld.com.
De bij de klacht overgelegde uitingen zijn in kopie aan deze uitspraak gehecht.
De klacht
Adverteerder baseert de aanduiding “beste skihal/beste wintersportresort van de wereld” op onderzoek en publicaties van de Duitse site Skiresort.de. Hieruit blijkt echter dat SnowWorld Zoetermeer alleen maar de beste skihal is van het laatste testjaar, dat loopt van 1 juli 2010 tot en met 30 juni 2011. In dit tijdvak zijn bovendien slechts drie skihallen getest. Klager acht de uitingen onjuist en misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Hierop wordt, voor zover nodig voor de beslissing, in het oordeel ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
Vast is komen te staan dat SnowWorld Zoetermeer door Skiresort.de, een beoordelaar van skigebieden, tot beste skihal “weltweit 2011” is verkozen. Gebleken is dat een testperiode loopt van 1 juli tot en met 30 juni, en dat de onderhavige beoordeling betrekking heeft op de periode 1 juli 2010 tot en met 30 juni 2011. Gelet hierop acht de Commissie het niet onjuist of misleidend dat SnowWorld Zoetermeer tot de volgende testuitslag in reclame-uitingen, met bronvermelding, als “beste skihal ter wereld” wordt aangeprezen. Dat het onderzoek betrekking had op een relatief gering aantal skihallen leidt er niet toe dat adverteerder de testuitslag niet zou mogen gebruiken.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.