a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2014/00672

Datum:

10-11-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.fiaformulae.com voor zover op deze website in verband met Formule E races, waarbij met elektrische voertuigen wordt gereden, wordt gezegd dat deze zullen plaatsvinden “in the heart of 10 of the world’s leading cities – including London, Bejing and Los Angeles – racing around their iconic landmarks”. Op de website zijn voorts beelden te zien van raceauto’s in het centrum van Londen waarbij het gebouw van het Britse parlement en de Big Ben zichtbaar zijn. Boven de foto’s staat: “Formula E races into London”.

De klacht

Deze wordt als volgt samengevat.

De Formule E races worden aangeprezen als een evenement waarbij in het centrum van steden wordt geracet, waarbij onder meer foto’s van het Britse parlement zijn te zien. Inmiddels zijn de autoriteiten teruggekomen op hun beslissing deze races in het centrum van steden mogelijk te maken en wordt uitgeweken naar meer praktische locaties, zoals een olympisch park of een vliegveld. Adverteerder houdt echter nog steeds de schijn op dat de races midden in de steden zullen plaatsvinden rondom de iconische bezienswaardigheden in het centrum van de steden. Klager maakt bezwaar tegen laatstbedoelde mededelingen en de foto’s die de suggestie wekken dat in het centrum van de stad langs de iconische bezienswaardigheden daarvan wordt geracet. Klager stelt dat de uiting in zoverre onwaar is.

Het verweer

Dit kan als volgt worden samengevat.

De uiting heeft in het bijzonder betrekking op de introductie van een nieuw concept waarbij in het hart van steden wordt geracet in tegenstelling tot traditionele races waarbij op een circuit buiten de stad wordt geracet. Formule E introduceert een nieuw en uniek racecircuit op echte straten rondom de iconische bezienswaardigheden van een stad. Hierdoor wordt de verkoop van elektrische auto’s gestimuleerd. De claim dat in het hart van steden wordt geracet is objectief juist en kan met objectieve gegevens worden onderbouwd. Alle races vinden plaats binnen de stadsgrens. Het circuit van Londen staat nog niet vast. De voorkeur gaat uit naar het Battersea Park vlakbij het Battersea Power Station dat door de burgemeester van Londen “an iconic feature of the capital’s skyline” wordt genoemd. In Bejing zal de race plaatsvinden in het Olympische dorp, dat algemeen als een herkenbare en iconische bezienswaardigheid wordt beschouwd en dat is omgeven door stedelijke wegen. De exacte locatie in Berlijn is nog niet officieel vastgesteld maar zal waarschijnlijk het Tegel Hofer veld worden, een historische en iconische bezienswaardigheid. Hierbij zal door centrale locaties in Berlijn wordt geracet. De claim bevat overigens slechts algemene informatie en is niet bedoeld om een product te verkopen. De gemiddelde consument kan op basis van de informatie derhalve niet tot een transactie besluiten. De foto’s waartegen klager bezwaar maakt bevinden zich op het “Gallery” gedeelte van de website en zijn onderdeel van een startevenement in centraal Londen. Deze foto’s zijn niet bedoeld om tickets te verkopen. Uit de foto’s volgt evenmin dat de race op dezelfde locatie zal plaatsvinden. Adverteerder verwijst voorts naar foto’s van andere steden waaruit volgens haar blijkt dat het telkens slechts “demo events” betreft.

Op het verweer van adverteerder wordt hierna, voor zoveel nodig, ingegaan.

Het oordeel van de Commissie

1) In de uiting wordt het Formule E evenement aangeprezen waarbij wordt gezegd dat voor het kampioenschap zal worden gestreden “in the heart of 10 of the world’s leading cities – including London, Bejing and Los Angeles – racing around their iconic landmarks”. Naar het oordeel van de Commissie kan deze mededeling niet anders worden begrepen dan dat de races zullen plaatsvinden midden in het centrum van bedoelde steden, waarbij ook langs de iconische bezienswaardigheden van een stad zal worden geracet. Deze bezienswaardigheden worden verder niet genoemd, maar uit de door klager overgelegde foto’s van het “gallery” gedeelte van de website zal de gemiddelde consument afleiden dat, voor zover het betreft Londen, langs het Britse parlement en de Big Ben zal worden gereden. Het bijschrift bij de foto’s vermeldt immers: “Formula E races into London”. Dat het, naar adverteerder stelt, slechts om een “demo event” gaat, blijkt niet uit de foto’s noch uit bedoeld bijschrift en zal de gemiddelde consument derhalve ontgaan. Ook overigens zal de gemiddelde consument de tekst en de hier bedoelde foto’s, zowel afzonderlijk als in onderling verband, beschouwen als een omschrijving van de locatie van de races, te weten in het centrum waarbij langs het Britse parlementsgebouw zal worden gereden.

2) De Commissie oordeelt dat de uiting aldus een vertekend beeld geeft van de locatie van de race. In plaats van het “echte” centrum van Londen met de daarbij behorende internationaal bekende iconische bezienswaardigheden, zullen de races immers plaatsvinden in een omgeving (Battersea Power Station) die wel geacht kan worden tot Londen te behoren, maar niet in het gedeelte met bedoelde iconische bezienswaardigheden. Voorts is de Commissie van oordeel dat het Battersea Power Station zelf niet als een dergelijke bezienswaardigheid kan worden aangemerkt. Het enkele feit dat de burgemeester van Londen deze locatie “an iconic feature of the capital’s skyline” heeft genoemd, rechtvaardigt niet dit als een internationaal bekende iconische bezienswaardigheid aan te merken. Daarnaast stelt klager terecht dat de foto’s op de website expliciet de indruk wekken dat langs het Britse parlementsgebouw met de Big Ben wordt geracet, hetgeen blijkbaar niet het geval is. De foto’s zijn bovendien voorzien van het bijschrift “Formula E races in Londen”, hetgeen de indruk wekt dat deze een representatief beeld geven van het evenement te Londen. Niet in geschil is dat ook bij andere steden de races niet zullen plaatsvinden in wat als het toeristische epicentrum van die steden kan worden beschouwd. Ten aanzien van Berlijn zullen de races waarschijnlijk plaatsvinden bij het Tegel Hofer veld, terwijl bij Bejing zal worden geracet rondom het Olympische stadion. Derhalve dient de mededeling dat de races zullen plaatsvinden “in the heart of 10 of the world’s leading cities (…) racing around their iconic landmarks” onvoldoende gefundeerd en derhalve onjuist te worden geacht.

 

3) Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de specifieke locaties van de Formula E races. De locatie kan als een van de voornaamste kenmerken van het onderhavige product worden beschouwd in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Door de onjuiste informatie kan de gemiddelde consument zich niet een goed beeld vormen van de exacte locatie van de races. In plaats van dat de races zullen plaatsvinden in het toeristische epicentrum met de daarbij behorende bezienswaardigheden, zoals de consument op grond van de tekst van de uiting en de foto’s van Londen zal verwachten, zullen de races plaatsvinden in gebieden buiten dat epicentrum met, naar moet worden aangenomen, toeristisch minder belangrijke bezienswaardigheden.

4) De Commissie acht het denkbaar dat dit laatste van invloed kan zijn op de beslissing van de gemiddelde consument of hij de races wil bijwonen. Juist de aanwezigheid van belangrijke toeristische trekpleisters direct langs de route kan van toegevoegde waarde zijn voor de consument die een dergelijke race persoonlijk wenst bij te wonen. Adverteerder speelt hierop ook in door de suggestie te wekken dat in het toeristische epicentrum van de steden wordt geracet. Dit kan ertoe leiden dat de gemiddelde consument op basis van onjuiste verwachtingen een besluit over een transactie neemt, welk besluit hij mogelijk niet zou hebben genomen indien hij zou hebben geweten dat de race op enige afstand van dat centrum en de iconische bezienswaardigheden plaatsvindt. In dat kader merkt de Commissie voorts op dat op de website, zoals blijkt uit de door adverteerder overgelegde pagina’s, een directe mogelijkheid wordt geboden om tickets te bestellen. Hieruit volgt dat de uiting, anders dan adverteerder stelt, de gemiddelde consument tot een onjuiste transactie kan bewegen. In feite dient de uiting als een uitnodiging tot aankoop te worden gekwalificeerd. Nu op basis van de misleidende informatie op de website de consument ertoe kan worden gebracht om tickets te bestellen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Derhalve wordt beslist als volgt.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken