De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.google.nl, en wel het volgende, eerste zoekresultaat bij de zoekterm: “kerstcircus etten-leur 2014”:
“Circus Etten-Leur – wildedierendetentuit.nl.
Adv. www.wildedierendetentuit.nl/
Bekijk Het Actuele Overzicht Van Circussen Zonder Wilde Dieren.
Red de Circusdieren – Meer weten? – Wilde Dieren de Tent Uit – uw steun telt”.
De klacht
Dit zoekresultaat suggereert dat bij het Kerstcircus Etten-Leur 2014 bepaalde diersoorten afwezig zijn. Dit is misleidend voor mensen die via Google zoeken naar een circus mét dieren.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Adverteerder is een vereniging van dierenbeschermingsorganisaties. Sinds 2005 heeft adverteerder zich ingezet voor een verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen, met als resultaat het ontwerpbesluit van staatssecretaris Dijksma waarin het gebruik van wilde dieren voor circusvoorstellingen en andere optredens per 15 september 2015 wordt verboden.
Adverteerder vindt circussen zonder wilde dieren prachtig en biedt het Nederlandse publiek een overzicht van circussen zonder (wilde) dieren, en wel op haar website onder ‘circusagenda’.
Via Google Ad Grants heeft een extern internetbureau in opdracht van adverteerder een advertentie gemaakt onder verschillende circusnamen, waarin verwezen wordt naar adverteerders circusoverzicht. Adverteerder is zich er niet van bewust dat dit tot problemen zou kunnen leiden, zeker nu de uiting voldoet aan de strenge regels van Google. Adverteerder wil niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) adverteren en heeft uit voorzorg en in afwachting van de beslissing van de Commissie de bewuste advertentie direct laten verwijderen.
De mondelinge behandeling
Klager heeft zijn standpunt nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht, mede gelet op de ter zitting door klager gegeven mondelinge toelichting, op in die zin dat klager vindt dat door de bestreden uiting de indruk wordt gewekt dat bij Circus Etten-Leur geen wilde dieren optreden, terwijl dat wel het geval is.
De Commissie stelt voorop dat adverteerder niet heeft weersproken dat bij Circus Etten-Leur wilde dieren optreden. De Commissie deelt de opvatting van klager dat door de inhoud van de bestreden uiting gemakkelijk de onjuiste indruk kan ontstaan dat Circus Etten-Leur een circus zonder wilde dieren is. Tweemaal wordt de website wildedierendetentuit.nl genoemd en eenmaal wordt gesteld: “Wilde Dieren De Tent Uit”, waarbij wordt verwezen naar “Het Actuele Overzicht van Circussen Zonder Wilde Dieren”. Niets wijst erop dat Circus Etten-Leur een circus is waarin juist wel wilde dieren zijn te zien.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk als bedoeld in artikel 8.2 NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.