De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame, waarin onder meer te zien is dat 2 mannen, na hun huwelijksinzegening, elkaar een kus op de mond geven.
De klacht
Het stuit klager tegen de borst om in een reclameboodschap kussende mannen te zien. Dit gaat volgens hem alle perken te buiten.
Voorts maakt klager bezwaar tegen de frequentie waarmee de reclame wordt uitgezonden.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt dat de aanleiding voor het indienen van de onderhavige klacht specifiek is gelegen in het feit dat in de onderhavige uitingen twee mannen zijn te zien die blijkens hun pose homoseksueel zijn. De voorzitter oordeelt dat dit enkele gegeven onvoldoende is om de uitingen ontoelaatbaar te achten. Het afbeelden van personen op een wijze die hun (homo-) seksuele voorkeur toont, dient maatschappelijk aanvaardbaar te worden geacht, ook indien niet iedereen hierop prijs stelt. Discriminatie wegens seksuele voorkeur is niet toegestaan.
Het voorgaande wordt niet anders doordat de mannen elkaar een kus geven, ongeacht of deze op televisie is uitgezonden. Ook van een ontoelaatbare combinatie van bloot en erotiek is geen sprake.
De klacht kan op grond van het voorgaande niet slagen.
De voorzitter heeft begrip voor het feit dat sommigen zich zullen storen aan reclame-uitingen die in hoge frequentie worden uitgezonden. De Nederlandse Reclame Code bevat echter geen regels voor de frequentie waarmee een reclame-uiting mag worden uitgezonden, zodat ook dit deel van de klacht niet kan slagen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.