Omschrijving:Unilever maakt in een televisiecommercial reclame voor het vloeibare wasmiddel OMO Klein & Krachtig. In de televisiecommercial zegt een kind onder meer dat door de twee keer geconcentreerde samenstelling van het product de helft van de verpakking en de helft van de vrachtwagens nodig is. Aan het einde van commercial wordt deze boodschap herhaald in een tekst die in beeld komt. |
De klacht De claim van adverteerder dat door de twee keer geconcentreerde samenstelling van het product de helft van de verpakking en de helft van het aantal vrachtwagens nodig is, is onwaar. Bij de verpakking kan hooguit een besparing van 40% worden bereikt. Door de gekozen vorm is het absoluut onmogelijk om in dezelfde vrachtwagen twee keer zo veel flessen te vervoeren. De reclame-uiting is daardoor in strijd met de artikelen 2, 7 en 8.2 van de Nederlandse Reclame Code. |
Het verweer Uit berekeningen van de technische afdeling van adverteerder is gebleken dat met betrekking tot het verpakkingsmateriaal er een afname is van 49,5 tot 51,3%, terwijl met betrekking tot het aantal trucks er een afname is van 61%. Adverteerder heeft een berekening van deze percentages bijgevoegd. |
|
De mondelinge behandeling Adverteerder heeft ter zitting toegelicht dat door het compacte formaat de nieuwe fles handiger in gebruik is en minder ruimte in beslag neemt. Jaarlijks wordt daardoor 27 ton plastic en 25 ton karton bespaard, en rijden er 351 vrachtwagens minder op de weg.
|
Het oordeel van de Commissie De door klager gemaakte berekeningen kunnen niet afdoen aan de door adverteerder overgelegde gegevens. Deze berekeningen zijn uitsluitend theoretisch van aard en niet toegespitst op het specifieke verpakkingsmateriaal dat adverteerder gebruikt. Nu klager bij zijn berekeningen evenmin het verpakkingsmateriaal betrekt dat nodig was voor het niet geconcentreerde product, dient naar het oordeel van de Commissie te worden uit-gegaan van de juistheid van de berekeningen van adverteerder. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |