a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0217

Datum:

30-06-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Unilever maakt in een televisiecommercial reclame voor het vloeibare wasmiddel OMO Klein & Krachtig. In de televisiecommercial zegt een kind onder meer dat door de twee keer geconcentreerde samenstelling van het product de helft van de verpakking en de helft van de vrachtwagens nodig is. Aan het einde van commercial wordt deze bood­schap herhaald in een tekst die in beeld komt.

De klacht

De claim van adverteerder dat door de twee keer geconcentreerde samenstelling van het product de helft van de verpakking en de helft van het aantal vrachtwagens nodig is, is onwaar. Bij de verpakking kan hooguit een besparing van 40% worden bereikt. Door de gekozen vorm is het absoluut onmogelijk om in dezelfde vrachtwagen twee keer zo veel flessen te vervoeren. De reclame-uiting is daardoor in strijd met de artikelen 2, 7 en 8.2 van de Nederlandse Reclame Code.

Het verweer

Uit berekeningen van de technische afdeling van adverteerder is gebleken dat met be­trekking tot het verpakkingsmateriaal er een afname is van 49,5 tot 51,3%, terwijl met betrekking tot het aantal trucks er een afname is van 61%. Adverteerder heeft een berekening van deze percentages bijgevoegd.

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft ter zitting toegelicht dat door het compacte formaat de nieuwe fles handiger in gebruik is en minder ruimte in beslag neemt. Jaarlijks wordt daardoor 27 ton plastic en 25 ton karton bespaard, en rijden er 351 vrachtwagens minder op de weg.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder claimt dat door de twee keer geconcentreerde samenstelling van het pro­duct de helft van de verpakking en de helft van het aantal vrachtwagens wordt bespaard. De Commissie is van oordeel dat adverteerder deze claim voldoende heeft onderbouwd. Adverteerder heeft een gedetailleerd cijfermatig overzicht overgelegd met daarin een volume­berekening van de verpakking en een berekening van het benodigde aantal trucks. Deze berekeningen bevestigen de stelling van adverteerder dat met be­trekking tot het ver­pak­kingsmateriaal er een afname is van 49,5 tot 51,3%, terwijl met betrekking tot het aantal trucks er een afname is van 61%.

De door klager gemaakte berekeningen kunnen niet afdoen aan de door adverteerder overgelegde gegevens. Deze berekeningen zijn uitsluitend theoretisch van aard en niet toegespitst op het specifieke verpakkings­ma­teriaal dat adverteerder gebruikt. Nu klager bij zijn berekeningen evenmin het verpakkingsmateriaal betrekt dat nodig was voor het niet geconcentreerde product, dient naar het oordeel van de Commissie te worden uit-ge­gaan van de juistheid van de berekeningen van adverteerder.
De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken