Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial voor AXE Dry deodorant van Unilever. Hierbij zie je een jonge man bij wie het zweet uit zijn oksels spuit, terwijl hij onder andere aan het dansen en basketballen is. Een meisje vertelt (in het Engels, met Nederlandse ondertiteling) dat ze hem eerst drie keer niks vond totdat hij de oplossing vond. Een ander meisje spuit AXE Dry deodorant onder zijn oksels. Het meisje zegt dat ze nu echt gek op hem is. Ze lopen samen op het strand. De man doet zijn arm omhoog, het meisje duikt weg maar er spuit geen zweet meer uit zijn oksels. |
De klacht In de commercial wordt gesuggereerd dat je met deze deodorant geen last meer van zweet zou hebben. Klager heeft hier vrij veel last van en dacht het ideale middel te hebben gevonden. Dat bleek niet het geval te zijn. ’s Ochtends na het douchen heeft hij de deodorant opgedaan, waarna hij op de fiets naar school ging. Toen hij op school aankwam, merkte hij al dat het onder zijn oksels vochtig was. Naar mate de dag vorderde, ging klager steeds meer zweten terwijl op de verpakking staat “24h”, dus 24 uur. Klager heeft de deodorant nog een keer gebruikt, maar ook dit had geen resultaat. Klager is van mening dat sprake is van misleidende reclame. Ten onrechte wordt gesuggereerd dat AXE Dry het transpireren 24 uur stopt. |
Het verweer Alvorens AXE Dry op de markt te brengen heeft adverteerder het middel uitvoerig getest door middel van “hot room testing”. Dit is een geaccepteerde techniek om de anti-transpirerende werking van producten aan te tonen. Bij deze techniek wordt in panels de gemiddelde zweetreductie van het product gemeten. Deze gemiddelde zweetreductie staat bekend als “Avarage Sweat Weight Reduction (ofwel SWR). Een minimale SWR van 20% wordt internationaal als een benchmark beschouwd voor een effectieve deodorant. Verwezen wordt in dat verband naar US Foods and Drugs Agency Monograph (Volume 68 No 110, June 9, 2003). Voor de geteste AXE Dry producten bedroegen de SWR waarden respectievelijk 34,50% (aerosol), 44,98% (stick) en 41,17% (roller). Nu gebleken is dat AXE Dry een effectieve deodorant is, mag dit ook worden geclaimd en wel op een zodanige wijze als gebruikelijk, te weten een 24 uurs claim. Dat niet iedere consument 24 uur plezier heeft van de deodorant, doet niet af aan de effectiviteit van AXE Dry en de toelaatbaarheid van de door haar gehanteerde claim. |
|
De mondelinge behandeling Namens adverteerder is onder andere medegedeeld dat volgens de hierboven genoemde monografie van de Amerikaanse Food and Drugs Agency een zweetreductie van 20% een claim dat het product 24 uur bescherming biedt, rechtvaardigt. Namens adverteerder zijn kopieën van de relevante bladzijden uit de voornoemde monografie en van de testresultaten overgelegd.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |