a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0479

Datum:

26-11-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisie- en een radiocommercial van Unilever Nederland, waarin Karin Bloemen vertelt dat zij haar leven “drastisch heeft omgegooid” toen ze hoorde dat haar cholesterolgehalte te hoog was. De commercials eindigen met de tekst: “Verlaag ook je cholesterol aanzienlijk. Gebruik elke dag Becel pro-activ.”

De klacht

Karin Bloemen, een vrouw met een aanzienlijk overgewicht, zegt dat ze haar levensstijl drastisch heeft aangepast. Dit wordt in de commercial op hilarische wijze tot uitdrukking gebracht doordat zij onder meer aardbeien met veel slagroom eet. In de huidige tijd waarin steeds meer aandacht wordt besteed aan overgewicht, moet dit echter op juiste wijze naar voren worden gebracht. De commercial is misleidend, omdat daarin de indruk wordt gewekt dat mensen die last hebben van overgewicht bepaalde dingen kunnen blijven doen zolang men maar Becel pro-activ gebruikt.

Het verweer

Op grond van zijn “vitaliteitmissie” wil adverteerder bevorderen dat consumenten gezond eten, een gezonde leefstijl hebben en meer bewegen. Adverteerder heeft besloten om deze boodschap toegankelijker te maken door de humor van Karin Bloemen te gebruiken. De consument zal herkennen dat de commercial humoristisch is bedoeld. Gelet op het humoristische karakter van de commercial is geen sprake van misleiding.

De mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft zijn standpunt.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat, naar tussen partijen ook niet in geschil is, de commercials duidelijk humoristisch zijn bedoeld. In de televisiecommercial wordt dit uitgewerkt door eerst de suggestie te wekken dat Karin Bloemen haar levensstijl drastisch heeft aangepast, en haar vervolgens in situaties te tonen waaruit in feite het tegendeel blijkt.
In de radiocommercial zegt Karin Bloemen eveneens dat zij haar levensstijl drastisch heeft aangepast, hetgeen blijkbaar is bedoeld als een verwijzing naar de televisiecommercial en de daarin getoonde beelden.

Naar het oordeel van de Commissie zal het voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat de commercials niet letterlijk dienen te worden genomen en dat zij juist niet als boodschap hebben dat men zich in geen geval zorgen hoeft te maken over een te hoog cholesterolgehalte en overgewicht. De Commissie is voorts van oordeel dat de gemiddelde consument zal begrijpen dat adverteerder met de commercial bedoelt tot uitdrukking te brengen dat mensen met een te hoog cholesterolgehalte (inclusief mensen met overgewicht zoals Karin Bloemen) hun levensstijl dienen aan te passen, waarbij het door adverteerder in de commercials aangeprezen product Becel pro-activ kan helpen, omdat dit product een cholesterolverlagende werking heeft. Aangaande deze claim heeft de European Food Safety Authority (EFSA) inmiddels een positief advies uitgebracht, zodat de claim op dit moment niet ontoelaatbaar kan worden geacht. Van misleiding is geen sprake. Op grond van het voorgaande zijn de commercials evenmin in strijd met de Reclamecode voor voedingsmiddelen. De klacht faalt derhalve.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken