a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0573

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial voor Blue Band Vloeibaar van Unilever, waarin een stem onder meer zegt: “Het eten van voldoende noten, vis, avocado’s en kip is een manier om goede essentiële vetten binnen te krijgen. Elke maaltijd beginnen met Blue Band Vloeibaar is een makkelijke en smakelijke manier om je te helpen de goede essentiële vetten binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft. (…) Goede essentiële vetten zijn onmisbaar voor een gezonde celgroei.”
In de commercial is, terwijl bovenstaande tekst wordt gesproken, een gezin te zien waarvan de vader twee grote zakken met noten draagt, een kleine jongen een zeer grote vis in zijn armen draagt, een meisje twee kippen onder haar armen houdt en de moeder een winkelwagen voortduwt met daarin buitenproportioneel grote avocado’s. Als contrast komt daarna een gezin in beeld dat een fles Blue Band Vloeibaar heeft gekocht.

De klacht

In de commercial wordt op hilarische wijze gesuggereerd dat mensen, om gezond te eten en alle belangrijke vetten binnen te krijgen, buitenproportionele hoeveelheden vis, avocado’s, kip en noten zouden moeten kopen. Het aangeprezen product zou dit volgens de commercial overbodig maken, hetgeen een onjuiste en onterechte gezondheidsclaim is. Door de in de commercial getoonde beelden wordt gezonde voeding belachelijk gemaakt en ook verkeerde informatie gegeven. Volgens de voedingsraad zijn bij een gezonde voeding geen supplementen nodig. Tevens is door de getoonde buitenproportionele hoeveelheden gehandeld in strijd met artikel II onder 1 van de reclamecode voor voedingsmiddelen (RVV), dat bepaalt dat uitingen met betrekking tot de portiegrootte juist en volledig dient te zijn. Voorts is de commercial in strijd met arti-kel II onder 3 RVV, omdat de gezondheidsclaim niet wetenschappelijk is onderbouwd. Verder is de commercial in strijd met artikel 8.2 aanhef en onder e Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw, omdat de noodzaak van het product op niet wetenschappelijke wijze wordt overdreven. Tot slot is de reclame in strijd met artikel 9 NRC (nieuw).

Het verweer

In de commercial wordt niet gezegd of gesuggereerd dat het aangeprezen product vele andere producten overbodig maakt. Er wordt slechts gezegd dat (een groot aantal van) de goede essentiële vetten die in bijvoorbeeld noten, vis, avocado,s en kip aanwezig zijn ook in Blue Band Vloeibaar aanwezig zijn. Dit product voldoet aan internationale aanbevelingen voor gezonde voeding met minder verzadigd vet, suikers en zout en is bovendien een redelijk alternatief voor de meervoudig onverzadigde vetten Omega 3 en 6. Adverteerder kan de gezondheidsclaim wetenschappelijk onderbouwen. De commercial maakt gezonde voeding niet belachelijk, maar geeft op humoristische wijze aan dat er diverse mogelijkheden zijn om essentiële vetten te consumeren. Het gaat niet om een voedingssupplement, maar om een voedingsmiddel. Er worden in de commercieel geen portiegroottes getoond.

De mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft zijn standpunt.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat, naar tussen partijen ook niet in geschil is, de commercial duidelijk humoristisch is bedoeld. In de commercial wordt dit uitgewerkt door een gezin te tonen dat inkopen heeft gedaan, die onder meer bestaan uit een zeer grote vis die door een kleine jongen wordt gedragen, en uit buitenproportioneel grote avocado’s en zakken met noten. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument begrijpen dat adverteerder in de commercial niet de werkelijkheid wil weergegeven, maar slechts tot uitdrukking wil brengen dat – zoals in de commercial wordt gezegd – Blue Band Vloeibaar een manier is “om je te helpen de goede essentiële vetten binnen te krijgen”. Daarbij gaat het blijkbaar om dezelfde vetten als aanwezig in de getoonde levensmiddelen (noten, vis, kip en avocado). Uit de commercial blijkt niet dat Blue Band Vloeibaar het eten van deze levensmiddelen geheel overbodig maakt.
In de commercial wordt slechts op humoristische wijze uitgebeeld dat er diverse mogelijkheden zijn om voldoende essentiële vetten te consumeren, waaronder het gebruik van Blue Band Vloeibaar.

Niet kan worden gezegd dat de commercial suggereert of impliceert dat een evenwichtige en gevarieerde voeding in het algemeen ontoereikende essentiële vetten bevat. De getoonde beelden in de commercial van de gezonde levensmiddelen zijn duidelijk overdreven bedoeld en hebben daarom niet de strekking dat men zeer grote hoeveelheden van de getoonde levensmiddelen moet eten om voldoende essentiële vetten binnen te krijgen indien men geen Blue Band Vloeibaar gebruikt. Van een serieus bedoelde portiegrootte is bij dit alles geen sprake, zodat adverteerder niet in strijd met artikel II onder 3 RVV heeft gehandeld. Evenmin is op grond van het voorgaande sprake van misleidende reclame als bedoeld onder e van artikel 8.2 NRC (nieuw).

Van een voedingssupplement is geen sprake. Wel maakt adverteerder gebruik van een gezondheids-claim met betrekking tot het onderhavige product, nu wordt gezegd dat goede essentiële vetten, zoals die blijkbaar in het product aanwezig zijn, onmisbaar zijn voor een gezonde celgroei. Adverteerder stelt uitdrukkelijk dat hij in staat is deze claim wetenschappelijk te onderbouwen en klaagster heeft dit niet betwist. Tot slot kan niet worden gezegd dat adverteerder in de commercial gebruik maakt van getuigschriften, attesten of verklaringen van derden, zodat artikel 9 NRC (nieuw) niet van toepassing is. De klacht faalt derhalve.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken