De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen van OLA (Unilever):
a) Een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd:
“Mensen denken vaak wel dat ze weten hoe het zit met de calorieën in tussendoortjes. Maar daar kan je je best in vergissen. Daarom heeft Ola iets handigs bedacht. De Tussendoortjesvergelijker. Daarop zie je in één oogopslag dat het best meevalt met de calorieën in een raketje en andere Ola ijsjes.” In de commercial is te zien dat een moeder een raketijsje aan haar kind geeft, waarna een andere moeder een fruitbiscuit aan een ander kind geeft. Vervolgens verschijnen beide producten groot in beeld met daarop het aantal calorieën per product.
b) De website www.tussendoortjesvergelijker.nl. Op deze website staat informatie over het aantal calorieën in diverse tussendoortjes. Door op een tussendoortje te klikken, verschijnt een tabel met de voedingswaarde van het desbetreffende tussendoortje.
c) Een billboard waarop een scène is te zien die aansluit bij de onder a) bedoelde commercial.
De klacht
Adverteerder legt in de commercial te veel nadruk op de calorieën en wekt daardoor de indruk dat dit aspect bepalend is voor gezonde voeding. Dit is misleidend, omdat ook moet worden gelet op de nuttige voedingswaarden. Het is onverantwoord om mensen niet te wijzen op de hoeveelheid ongezonde suikers in ijsjes. De reclame is daarom in strijd met artikel II onder 1 van de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV).
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
In het kader van het streven naar meer vitaliteit geeft adverteerder aan de consument op een eerlijke, duidelijke en relevante manier informatie over het aantal calorieën in tussendoortjes. De consument kan daardoor een doordachte afweging maken bij de keuze voor een tussendoortje. In de reclame-uitingen wordt uitsluitend het aantal calorieën vergeleken om de boodschap simpel en kort te houden, alsook omdat energie een belangrijk criterium is bij het indelen van producten volgens de Richtlijnen Voedselkeuze van het Nederlandse Voedingscentrum. Bij het toekennen van het “Ik kies bewust” logo wordt voor tussendoortjes een criterium gehanteerd waarbij eveneens wordt gelet op energie. Tussendoortjes worden niet beschouwd als basisvoeding, zodat het volgens het Nederlandse Voedingscentrum bij de keuze voor een tussendoortje voornamelijk relevant is hoeveel calorieën deze bevat. Het medium van een televisiecommercial en een afbeelding op een billboard zijn niet geschikt om langs die weg de consument tevens te informeren over de voedingswaarde. Op de website staat hierover wel informatie. Voor zover er sprake is van vergelijkende reclame, voldoet die aan de geldende voorwaarden.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht het verweer toe overeenkomstig de overgelegde pleitnotities.
Het oordeel van de Commissie
1) Anders dan adverteerder leest de Commissie in de klacht niet dat deze mede is gebaseerd op artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Van vergelijkende reclame in de zin van dit artikel is ook geen sprake. Duidelijk is dat de vergelijking tussen het raketijsje en de fruitbiscuit is bedoeld om de calorieën van deze tussendoortjes met elkaar te vergelijken, maar niet om het raketijsje met een fruitbiscuit van een of meer identificeerbare concurrenten te vergelijken.
2) Adverteerder heeft toegelicht waarom de vergelijking van de tussendoortjes in de reclame-uitingen beperkt is tot het aantal calorieën. Hetgeen adverteerder in dat verband heeft aangevoerd, komt de Commissie juist voor. Een tussendoortje kan niet worden beschouwd als basisvoeding en dient daarom niet om de belangrijkste voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit brengt mee dat bij de keuze voor een tussendoortje aspecten als voedingsvezels en andere nuttige voedingswaarden van ondergeschikt belang zijn. Dat in een raketijsje de nodige suiker is verwerkt, neemt niet weg dat het aantal calorieën in een dergelijk ijsje lager is dan in een fruitbiscuit. Adverteerder mag dit aspect in de reclame-uitingen benadrukken.
3) Op grond van het voorgaande kan het feit dat in de televisiecommercial en op het billboard uitsluitend het aantal calorieën in een raketijsje met die in een fruitbiscuit worden vergeleken, niet onjuist of onvolledig in de zin van artikel II onder 1 RVV dan wel misleidend worden geacht. Van de gemiddelde consument mag worden verwacht dat hij weet dat uit de informatie over het aantal calorieën niet tevens volgt dat het ene tussendoortje meer voedingsvezels en andere nuttige voedingswaarden bevat dan het andere.
De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.