Omschrijving:Het betreft een aan klager per fax gezonden reclame-uiting van Direct Teleservice, waarin adverteerder wijst op de voordelen van zijn telefoonservice. De uiting bevat tevens een “gratis kennismakingsaanbieding”. |
De klacht In de uiting biedt adverteerder de geadresseerde de mogelijkheid om “één week lang (…) helemaal gratis en vrijblijvend!” door adverteerder de telefoon te laten beantwoorden. Bij navraag bleek dit aanbod alleen te gelden als men minimaal een maand van de service gebruik maakt, maar dat staat niet in de uiting. In artikel 1 van de algemene voorwaarden staat dat elke overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en dat deze eindigt een kalendermaand na ontvangst van de schriftelijke opzegging door de opdrachtgever. Gelet op het vorenstaande acht klager de uiting misleidend. |
Het verweer In de aan klager gestuurde en door hem ondertekende overeenkomst staat duidelijk dat het abonnement de eerste week gratis en vrijblijvend is en dat het abonnement stilzwijgend voor onbepaalde tijd wordt verlengd. Als men daarvan geen gebruik wil maken dient men binnen één week na aanvang van de overeenkomst deze schriftelijk op te zeggen. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |