a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0100

Datum:

15-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website van ANWB www.anwb.nl waarop een vakantie in vakantiepark De Krim kan worden geboekt.

De klacht

Klager heeft tegen deze uiting de volgende bezwaren:
a. wanneer men de reis, die wordt aangeboden voor een bedrag “vanaf € 99,-” voor dat bedrag boekt, blijkt men € 124,- te moeten betalen in verband met extra boekingskosten van € 15,- en dossierkosten van € 10,-. In de reisbescheiden die klager vervolgens toegestuurd kreeg, stond dat daarbij ook nog eens ongeveer € 77,- voor ‘servicekosten’ moesten worden betaald, zodat de reis tenslotte € 201,- kost in plaats van € 99,- en
b. in de uiting wordt gesproken over een ‘bungalow’ en een ‘chalet’, maar in werkelijkheid is het een luxe stacaravan.
De uiting is misleidend, in het bijzonder in de zin van artikel 8.2 aanhef en sub d van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

De klacht betreft een reis van Holland International, die onder meer wordt aangeboden op adverteerders ‘zoek en boek-portal’.
Als men de beoogde vertrekdatum met de daarbij behorende prijs aanklikt, verschijnt het prijsoverzicht waarin de reserveringskosten en dossierkosten zijn vermeld. Op datzelfde scherm kan ook de huisvesting worden getoond. De aanduiding van de huisvesting is afkomstig van Holland International en het vakantiepark. De servicekosten verschijnen bij het aanklikken van de ‘informatieknop’.

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats acht de Commissie adverteerder verantwoordelijk voor de onderhavige aanbieding aangezien deze op adverteerders website wordt aangeboden en daar kan worden geboekt.
Met betrekking tot de verschillende bezwaren heeft de Commissie het volgende overwogen.

Ad a.
Nu het, naar klager onweersproken heeft gesteld, niet mogelijk is om de bewuste accommodatie voor € 99,- te boeken, is de uiting misleidend ten aanzien van de prijs. Nu de gemiddelde consument hierdoor zou kunnen besluiten een reis te boeken, welk besluit hij, indien hij tijdig van alle kosten op de hoogte zou zijn geweest, niet zou hebben genomen, is de uiting misleidend in de zin van artikel 8.2 aanhef en sub d NRC en misleidende reclame is oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).
Voorts overweegt de Commissie dat ingevolge de Reclamecode Reisaanbiedingen aanbieders zijn gehouden correcte en duidelijk prijzen te hanteren. Prijzen dienen inclusief de op het moment van publicatie bekende onvermijdbare kosten te worden vermeld. Dit betekent dat de servicekosten bij de voor de reis verschuldigde kosten hadden moeten worden vermeld. Nu deze kosten pas na boeking en bij toezending van reisbescheiden aan klager kenbaar zijn gemaakt, is de uiting tevens in strijd met het bepaalde onder III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen.

Ad b.
Dat klager zich bij het door hem geboekte onderkomen, waarvoor door adverteerder overigens verschillende aanduidingen worden gebezigd, iets anders had voorgesteld, leidt niet tot het oordeel dat de uiting ten aanzien daarvan misleidend is.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en het bepaalde onder III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

artikel III sub 1 RR

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken