Omschrijving:Het betreft een folder van FNV, verspreid in 2008, met voordelen “exclusief voor FNV-leden”. Daarin staat onder meer een aanbieding van KRAS B.V., inhoudende dat ”5-20% korting op vakanties” wordt gegeven, met de mededeling dat sprake is van een “Breed en volledig assortiment”. |
De klacht Toen klager in 2007, naar aanleiding van eenzelfde aanbieding, van dit aanbod gebruik wilde maken, bleek de korting slechts voor een beperkt aantal, geselecteerde reizen te gelden. Gelet hierop is de uiting misleidend. |
Het verweer Adverteerders hebben beiden laten weten dat in 2007 de korting inderdaad niet voor het volledige assortiment gold, maar dat toen ook niet werd gezegd dat dit het geval was. Toen werd voorts verwezen naar de voorwaarden op de website, ten bewijze waarvan een exemplaar van de in 2007 verspreide folder wordt overgelegd. In oktober 2007 is besloten korting op het totale assortiment te geven. Dit is per 1 november 2007 geconcretiseerd. De klacht is derhalve ongegrond. |
De repliek Klager boekte in 2007 naar aanleiding van een advertentie in de Volkskrant, waarin aan FNV-leden zonder voorbehoud een korting van 5-20% op Kras-reizen werd aangeboden. Echter, anders dan adverteerders stellen, kunnen nog steeds niet alle Kras-reizen met korting worden geboekt. Thans, 10 augustus 2008 zijn er, naar blijkt uit de website van adverteerder sub II, 1583 Kras-reizen beschikbaar terwijl er blijkens de website van adverteerder sub I maar 1535 reizen beschikbaar zijn. Hieruit blijkt dat niet alle Kras-reizen met korting zijn te boeken. |
De dupliek In de uiting staat niet dat korting op alle reizen wordt gegeven, maar op een “breed en volledig assortiment”. Gezien het verschil tussen het aantal beschikbare reizen en het aantal te boeken reizen, wordt geen afbreuk gedaan aan eerdergenoemde claim. Het verschil wordt veroorzaakt doordat op de website van Kras een aantal supportersreizen, voor supporters van de vier door Kras gesponsorde voetbalclubs, en een aantal lezersreizen, voor lezers van speciale kranten en tijdschriften, worden aangeboden die zich niet lenen om te worden opgenomen in het FNV-voordeel- programma. Het verschil wordt mede veroorzaakt doordat het aantal reizen wijzigt. Er vervallen reizen en er komen weer nieuwe reizen bij.
|
Het oordeel van de Commissie Adverteerders hebben laten weten dat door hen aan FNV-leden thans, anders dan het geval was in 2007, niet langer op een beperkt aantal Kras-reizen korting wordt gegeven. |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |