Omschrijving:Het betreft de website http://www.d-reizen.nl van D-Reizen, waarop onder andere een vakantie voor twee personen naar hotel Mon Repos Palace in Griekenland wordt aangeboden voor € 1.011,–. |
De klacht Adverteerder heeft een vakantie naar hotel Mon Repos Palace in Griekenland aangeboden voor de prijs van € 1.011,–. Pas na het invullen van alle gegevens bleken de goedkope stoelen niet meer beschikbaar te zijn. Klaagster maakt hiertegen bezwaar. Uit de factuur bleek niet duidelijk dat er een toeslag werd berekend. Klaagster heeft duurdere stoelen moeten boeken, hoewel deze niet meer comfort bleken te bieden dan de goedkope stoelen. |
Het verweer Meerdere keren per dag worden de tarieven en prijzen op de website verhoogd of verlaagd. Reizen en prijzen die niet meer beschikbaar zijn, worden verwijderd en bij vliegtickets wordt de prijs aangepast aan de beschikbare vluchtklasse. Er is slechts een zeer beperkt aanbod voor de laagste prijzen. De goedkope stoelen zijn snel volgeboekt. Als dat het geval is, worden stoelen in de volgende klasse geboekt, hetgeen een aanvullend bedrag met zich kan brengen. Deze situatie heeft zich in dit geval voorgedaan. Aan klaagster is tijdens het boeken een toeslag in rekening gebracht. |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft niet weersproken dat op het moment dat klaagster de onderhavige reis wenste te boeken deze reis op de website werd aangeboden voor de prijs van € 1.011,–. Voorts staat vast dat op dat moment geen stoelen meer voor die prijs beschikbaar waren en dat klaagster dit enkel heeft kunnen afleiden uit het feit dat de prijsspecificatie die zij in het kader van de boeking ontving, een hogere reissom noemt dan de reissom op de website. Adverteerder heeft, anders dan op de website staat, geen contact met klaagster opgenomen over het feit dat er op deze wijze een toeslag in rekening werd gebracht. Ook overigens is klaagster niet op die toeslag gewezen. Adverteerder heeft klaagster blijkens het voorgaande niet tijdig geïnformeerd over het feit dat er geen goedkope stoelen meer beschikbaar waren en dat om die reden een toeslag in rekening werd gebracht. Aldus is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs van de reis zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Voor het overige treft de klacht geen doel. Op de onderhavige website staat niet dat, indien de voordelige stoelen niet meer beschikbaar zijn, stoelen met meer comfort dan de goedkope stoelen worden aangeboden. |
De beslissingOp grond van hetgeen in onderdeel 5.2 en 5.3 is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |