Omschrijving:Het betreft een reisgids waarin onder andere een reis voor 11 dagen naar Tunesië naar hotel Miramar Hammamet wordt aangeboden met als vertrekdatum 18 oktober 2008. |
De klacht De reis is alleen voor een duur van 8 dagen te boeken. Er zijn echter genoeg stoelen voor de heenreis en het hotel heeft genoeg kamers voor een verblijf van 11 dagen in bedoelde periode. Bij een concurrent van adverteerder kon de gewenste reis wel worden geboekt, zij het tegen een hogere prijs. Blijkbaar wil adverteerder de reis niet leveren. |
Het verweer De periode dat klager wil reizen valt in de herfstvakantie, een periode waarin sprake is van een vraag die het aanbod tot 400% overtreft. Volgens artikel 2.2 van de ANVR-Reisvoorwaarden is het aanbod van de reisorganisator vrijblijvend en kan dit worden herroepen. Klager wilde een reis voor 11 personen boeken. Boekingen voor meer dan 8 personen dienen volgens de Algemene Voorwaarden te worden gemeld, omdat daarvoor andere voorwaarden en tarieven gelden. Klager was wat laat met boeken. Om aan te tonen dat de bewuste 11 daagse reis wel was te boeken maar niet meer toen klager informeerde en niet voor 11 personen, legt adverteerder een schermafdruk over waarop boekingen staan met een vertrekdatum van 4 oktober tot en met 21 oktober 2008, waaronder 11 daagse reizen. Het aanbod is beperkt en voor de reis is niet extra geadverteerd. In de hefstvakantie-periode wilden alle klanten de reis voor een duur van 8 dagen boeken. Op dat moment zijn de 11-daagse reizen “dichtgezet” om zodoende meer klanten die gelegenheid te bieden. |
De repliek Klager vraagt zich af of begin januari 2008 laat is voor het boeken van een reis in oktober 2008 en wanneer hij dan wel op tijd zou zijn geweest. |
De dupliek De vraag naar 8-daagse reizen hebben het aanbod opgebruikt.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel IV sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |