De bestreden reclame-uiting
Het betreft een bijlage bij de Telegraaf van 8 juni 2012, bestaande uit een lot van de Vriendenloterij, ingevouwen in een brief met daarop onder meer de tekst:
“Alsjeblieft, een GRATIS lot cadeau!”.
en
“Maak snel open en ontdek je GRATIS lot uit de VriendenLoterij”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
1.
Toen klager het lot op de in de uiting genoemde website probeerde te activeren, bleek dat dit uitsluitend mogelijk was indien klager akkoord zou gaan met de voorwaarde dat de Vriendenloterij en de Telegraaf hem zouden mogen bellen met commerciële aanbiedingen.
Deze voorwaarde aan de deelname wordt niet op het lot of op de website vermeld.
2.
Ook staat op het lot dat je kans kan maken op ‘vakanties voor jou en je vrienden’. Deze mededeling klopt niet. Klager hoefde bij de activering van het lot niet in te vullen wie zijn vrienden zijn, zoals dat normaal gesproken bij deelnemende vrienden aan de Vriendenloterij het geval is.
Gelet op het voorgaande acht klager de reclame misleidend.
De verweren
Namens adverteerders is de klacht gemotiveerd weersproken. Voor zover voor de beslissing van belang wordt in het oordeel op de verweren teruggekomen.
Het oordeel van de Commissie
Ad 1.
In de reclame-uiting staat onder meer de tekst:
“Speel mee en activeer vandaag nog je lot op www.vriendenloterij.nl/telegraaf of bel gratis 0800-1889. Bij deelname ga je ermee akkoord dat de VriendenLoterij je mag benaderen met een leuk aanbod. Na de maand gratis deelname stopt je lot automatisch.”
Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie in de uiting voldoende duidelijk vermeld dat men, wanneer men gaat meespelen bij de Vriendenloterij, ermee akkoord gaat dat men wordt benaderd door de Vriendenloterij met een commerciële aanbieding. Op dit punt is derhalve geen sprake van misleidende reclame. Dat in de uiting niet specifiek wordt vermeld dat ook telefonische benadering mogelijk is, leidt niet tot een ander oordeel. Deze wijze van benadering wordt immers niet uitgesloten en bij het activeren van het lot op de website wordt men hierover duidelijk geïnformeerd.
Klagers bezwaar dat is gebaseerd op zijn stelling dat men er ook mee akkoord dient te gaan om te worden benaderd door de Telegraaf is gegrond op een misvatting. Naar gebleken uit het verweer van Vriendenloterij en uit de voorwaarden op de website gaat men bij deelname uitsluitend akkoord met een benadering door Vriendenloterij. Op dit punt mist de klacht derhalve feitelijke grondslag.
Ad 2.
De mededeling dat men kans maakt op ‘vakanties voor jou en je vrienden’, betreft, naar beide verweerders hebben meegedeeld, in dit geval de individuele kans op het winnen van een vakantie, waarbij men ervoor kan kiezen om vrienden mee te nemen. Gelet hierop acht de Commissie het begrijpelijk dat bij activering van het betreffende lot niet ook de namen van vrienden moeten worden vermeld. Ook op dit punt treft de klacht derhalve geen doel.
Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.