a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00256

Datum:

31-05-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een door klager in de winkel ontvangen kraskaart op de voorzijde waarvan staat:

“ONLINE SHOPTEGOED

            VD.nl

10,-                     Altijd

                           Prijs

 

Altijd prijs:

10,- SHOPTEGOED

 

 

1.    Ga naar www.vd.nl/win

2.    Controleer jouw wincode

3.    Ontdek jouw prijs!”.

 

De klacht

 

Gesuggereerd wordt dat men altijd € 10,- shoptegoed in de webwinkel wint. Bij het invullen van de actiecode moeten diverse persoonlijke gegevens worden ingevuld (naam, geboortedatum, postcode, e-mail) en dient een aantal voorkeuren voor types vakanties te worden vermeld. Daarna blijkt dat het shoptegoed pas geldig is als in de webwinkel een bedrag van minimaal € 50,- wordt besteed.

Als klager dat had geweten, had hij nooit zijn persoonlijke gegevens achter gelaten.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft de klacht gemotiveerd weersproken, waarbij onder meer het volgende is meegedeeld.

 

Voordat de consument daadwerkelijk over kan gaan tot deelname aan de onderhavige actie en zijn persoonlijke gegevens achterlaat, dienen de aan de actie verbonden voorwaarden te worden geaccepteerd, door het aanvinken van een box. De voorwaarden worden de consument eenvoudig ter beschikking gesteld door twee snelkoppelingen. In punt 6 van de voorwaarden staat onder meer: “(..) deelnemers ontvangen een V&D shoptegoed t.w.v. 10 euro* te besteden op www.vd.nl (* geldig tot 30-04-2013 bij besteding vanaf 50 euro (..)”. Adverteerder legt een printscreen van (een deel van) de bewuste voorwaarden over.

 

De gevraagde persoonlijke gegevens houden verband met het vaststellen van de identiteit en leeftijd van de deelnemer en met het verzenden van en communiceren over een eventuele prijs. Anders dan klager stelt, wordt de consument niet gevraagd om voorkeuren voor types vakanties op te geven.

 

Dat er voorwaarden zijn verbonden aan het verkrijgen van een kortingsbedrag zal een gemiddeld geïnformeerde consument mogen verwachten. Het formaat van de kraskaart leent zich niet voor een uiteenzetting van alle voorwaarden.

 

Van misleiding in de zin van een te laat verstrekken van essentiële informatie is geen sprake.   

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

Daarbij is een exemplaar van de bestreden kraskaart overgelegd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1.

De Commissie vat de klacht in de eerste plaats op in die zin dat op de kraskaart de indruk wordt gewekt dat men te allen tijde een shoptegoed van € 10,- ontvangt, maar dat die indruk onjuist is, omdat later blijkt dat daartoe € 50,- moet worden besteed.

 

Blijkens de bij het verweer (deels) overgelegde, aan de onderhavige actie verbonden voorwaarden luidt de 6e voorwaarde, voor zover hier relevant:

“Overige deelnemers ontvangen een V&D shoptegoed t.w.v. 10 euro* te besteden op www.vd.nl (* geldig tot 30-04-2013 bij besteding vanaf 50 euro (…)”.

 

De Commissie begrijpt dat tenminste een bedrag van € 50,- moet worden besteed, om in aanmerking te komen voor het op de kraskaart bedoelde shoptegoed van € 10,-. Dit valt naar het oordeel van de Commissie niet te verenigen met de absolute mededeling op de kraskaart:

“Altijd prijs:

 10,- SHOPTEGOED”.

Aldus is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

 

2.

Voor zover de klacht ziet op het achterlaten van persoonlijke gegevens en het vermelden van voorkeuren voor vakanties acht de Commissie deze ongegrond.

Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat men via een snelkoppeling op de, in de kraskaart genoemde actiepagina www.vd.nl/win reeds kennis kan nemen van de aan de actie verbonden voorwaarden, voordat men persoonlijke gegevens achterlaat. Voorts heeft adverteerder weersproken en is niet komen vast te staan dat voorkeuren voor types vakanties dienen te worden vermeld, om aan de onderhavige actie deel te nemen.

 

3.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor is overwogen onder 1 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken