a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2011/01053

Datum:

09-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanprijzing van MyPeugeot Card voor “slechts € 39,- per jaar” in de door Autobedrijf Boonstoppel per e-mail aan klager gezonden nieuwsbrief oktober 2011.

 

De klacht

 

In de uiting wordt niet vermeld dat alvorens de MyPeugeot Card wordt verstrekt een voorcontrole moet plaatsvinden, waarvoor de dealer € 19,- in rekening brengt. De card kost dus altijd meer dan het in de uiting genoemde bedrag van € 39,-.

 

Het verweer

 

Peugeot Nederland voert aan dat de bestreden reclame-uiting is geïnitieerd door Autobedrijf Boonstoppel, dat voor eigen verantwoordelijkheid en risico handelt. Dit bedrijf heeft niet volgens de communicatierichtlijnen van Peugeot Nederland geadverteerd. De verwijzing naar de voorwaarden van de MyPeugeot Card had volgens Peugeot Nederland beter gekund en Autobedrijf Boonstoppel is hierop inmiddels aangesproken. Overigens blijkt uit deze voorwaarden dat de MyPeugeot Card kosteloos kan worden verkregen indien deze direct na het uitvoeren van een onderhoudsbeurt, APK, vakantie- of wintercheck wordt aangevraagd.

 

Autobedrijf Boonstoppel voert aan dat in de uiting voor het aanvragen van de MyPeugeot Card wordt verwezen naar de actiesite, waar de informatie en voorwaarden worden vermeld. Daar staat duidelijk dat een technische inspectie van de auto voorwaarde is voor aanschaf van de card, maar ook informatie over het moment waarop de card het beste kan worden aangevraagd. Klagers stelling dat de card nooit zonder meerkosten kan worden verkregen, is dus niet juist.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Niet in geding is dat Autobedrijf Boonstoppel verantwoordelijk is voor de bestreden reclame-uiting. Nu de uiting een aanprijzing inhoudt van de landelijke MyPeugeot Card actie en informatie en actievoorwaarden te vinden zijn op de website www.peugeot.nl, houdt de Commissie ook Peugeot Nederland verantwoordelijk voor de bestreden uiting.

 

Vast is komen te staan dat één van de voorwaarden voor de aanschaf van de MyPeugeot Card een technische inspectie van de auto is. Dit betekent dat alleen in het geval dat de card direct na het uitvoeren van een gratis technische controle wordt aangevraagd, de card voor het in de uiting genoemde bedrag van € 39,- verkregen kan worden. Er zal derhalve altijd sprake zijn van meer kosten indien voor de verplichte controle voorafgaand aan de aanvraag van de card moet worden betaald.

 

Gelet op het vorenstaande wordt in de bestreden uiting te laat essentiële informatie verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over een transactie, in dit geval de aanschaf van de MyPeugeot Card, als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie van oordeel is dat de uiting de gemiddelde consument  ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht zij de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt beide verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken