De uiting
Het betreft een brief van adverteerder, gericht aan klaagster. Onder meer staat in deze brief dat klaagster ‘een prijs heeft gewonnen van tenminste € 250,-’ en dat zij ter gelegenheid hiervan is uitgenodigd in het ‘Trefcentrum Oostermaas’ in Maastricht. Aan de brief is een ‘Wellness waardebon’ gehecht met de tekst:
“t.w.v. € 250,00
Voor u Dhr./mevr. … (klaagster)
Als bedankje!
3-delige wellnessset
€ 200,- wellnesscheque
Voor ieder echtpaar is een saunabadlaken als extra verrassing gereserveerd”
De klacht
Klaagster stelt dat zij een prijs krijgt aangeboden die, naar achteraf bleek, ‘een grote farce’ is. Na te hebben gezocht op het internet, bleek dat er op een website, www.buurtlink.nl, allerlei waarschuwingen over deze adverteerder zijn geschreven. Voorts wijst klaagster op een link, waarop eveneens teksten staan die gaan over de handelwijze van adverteerder. Klaagster stelt dat sprake is van oplichting.
In haar toelichting op de klacht noemt klaagster de link waar zij de waarschuwingen heeft gevonden en citeert zij de tekst op de door haar genoemde website.
De beoordeling
Klaagster stelt dat de gewonnen prijs ‘een grote farce’ blijkt te zijn. De door klaagster in dit kader overgelegde teksten en links betreffen voornamelijk ervaringen uit tweede hand, waarin in dit verband onder meer wordt gesteld dat de prijs van € 250,00 een ‘korting’ is ‘op een te dure vakantiereis’. Voor de Commissie is op grond van de overgelegde stukken echter niet komen vast te staan wat de ‘gewonnen prijs’ voor de ontvanger van de brief concreet inhoudt, waarom deze ‘een grote farce’ is en met welke bepaling van de Nederlandse Reclame Code de gewraakte uiting in strijd zou zijn. Gelet hierop wijst de Commissie de klacht af.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.