a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2024/00230

Datum:

02-07-2024

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het gaat om een advertentie voor het kopen van Efteling-tickets bij Albert Heijn op een dynamisch reclamebord in een voetbalstadion. Het reclamebord was zichtbaar tijdens een voetbalwedstrijd op televisie. Op het reclamebord staat de volgende tekst:

“Ga deze meivakantie met de hoogste korting naar de Efteling!”.

Het woord ‘hoogste’ is omgegeven door een rood kader. In de uiting staan de logo’s van Albert Heijn en de Efteling.

Samenvatting van de klacht

Klager zag tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd op televisie op het dynamische reclamebord een advertentie van Albert Heijn voor kaartjes voor de Efteling. Er zouden voor de meivakantie kaartjes kunnen worden gekocht met de hoogste korting. Toen klager via de website van Albert Heijn kaarten wilde bestellen, kreeg hij twee mogelijkheden te zien: flexibele tickets, waarbij de datum nog kon worden gekozen voor een kortingsprijs van 37,50 euro en laagseizoen tickets voor een kortingsprijs van 30,50 euro. Klager koos voor een laagseizoen ticket, omdat hij de datum wist waarop hij wilde komen. Pas daarna bleek dat het laagseizoen ticket niet geldig is tijdens de meivakantie. Als gevolg hiervan is er in die periode, anders dan klager veronderstelde, geen korting van 13,50 euro van toepassing. Een regulier kaartje kostte bij de Efteling (op de dag in de meivakantie dat klager wilde gaan) namelijk 47 euro; klager ging er van uit dat het kaartje in het kader van de kortingsactie 33,50 euro zou kosten. Klager acht deze manier van reclame maken misleidend.

Samenvatting van het verweer van Albert Heijn

Albert Heijn licht de spaaractie toe. Klanten van Albert Heijn konden digitaal zegels sparen en daarmee een korting tot 13,50 euro ontvangen op de Efteling tickets die door Albert Heijn worden aangeboden. De actievoorwaarden zijn toegelicht op de website van Albert Heijn. Er kunnen twee soorten tickets worden gekocht: flexibele tickets (van 51 euro voor 37,50 euro) en laagseizoen tickets (van 44 euro voor 30,50 euro). De laagseizoen tickets zijn geldig in specifieke periodes van het jaar. De data staan vermeld op de verzilverpagina en op de productpagina.

Albert Heijn begrijpt de klacht zo dat klager verwachtte dat hij met een hoge korting naar de Efteling kon tijdens de meivakantie. Dat klopt ook. Voor deze periode kan de klant een flexibel ticket kopen met een korting van 13,50 euro.

Klager is er ten onrechte van uitgegaan dat de meivakantie in het laagseizoen zou vallen. Daarnaast vergelijkt de klager de kortingsprijs ten onrechte met de prijs van een soort ticket dat wordt verkocht bij de Efteling, namelijk die van 47 euro. Deze tickets verkoopt Albert Heijn echter niet.

Samenvatting van het verweer van De Efteling

De Efteling benadrukt dat de bestreden uiting een uiting van Albert Heijn betreft. Omdat de Efteling onderdeel is van de uiting reageert de Efteling wel op de inhoud van de klacht.

De Efteling licht de spaaractie toe. Deze toelichting komt overeen met de toelichting op deze actie door Albert Heijn, zoals hierboven beschreven.

Verder deelt de Efteling mee dat tijdens de meivakantie nergens een hogere korting te krijgen is dan via de spaaractie van Albert Heijn. De prijs die geldt voor het laagseizoen ticket is de laagste prijs, maar dat ticket is niet geldig in de meivakantie. Klager is er ten onrechte van uitgegaan dat de meivakantie onder het laagseizoen zou vallen.

Albert Heijn en De Efteling verkopen verschillende soorten kaarten. Klager zou niet de actieprijzen moeten vergelijken met de prijzen die gelden als rechtstreeks via de Efteling een ticket wordt gekocht.

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie begrijpt de klacht zo dat klager de reclame-uiting misleidend vindt, omdat het goedkoopste ticket bij Albert Heijn, zijnde het laagseizoen ticket, niet geldig is in de meivakantie.

2. Op het reclamebord, voor de inhoud waarvan de Commissie beide verweerders verantwoordelijk acht, staat: “Ga deze meivakantie met de hoogste korting naar de Efteling!”. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de in de uiting gemaakte claim dat men in de meivakantie met de hoogste korting naar de Efteling kan, juist is. Naar het oordeel van de Commissie is voldoende aannemelijk gemaakt dat dit laatste het geval is. Een ticket voor de meivakantie kan volgens de Efteling nergens goedkoper worden verkregen dan voor het bedrag van 37,50 euro (de prijs van het flexibele ticket inclusief de korting van 13,50 euro). In die zin wordt voor tickets in de meivakantie de hoogste korting verstrekt door Albert Heijn. Dat voor andere dagen in het jaar goedkopere tickets verkrijgbaar zijn, zoals het laagseizoen ticket, maakt de mededeling dat men in de meivakantie met de hoogste korting naar de Efteling kan, niet onjuist. Klager lijkt te stellen dat uit de bestreden uiting volgt dat voor de meivakantie een laagseizoen ticket had moeten kunnen worden gekocht. Dit laatste wordt echter noch gesteld noch gesuggereerd in de uiting. Dit geldt evenzo voor het geval klager zou menen dat voor de dagen in de meivakantie het genoemde (reguliere) ticket van 47 euro met een korting van 13,50 euro had moeten kunnen worden gekocht. Nu verweerder sub 2 voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het betreffende product in de actieperiode nergens goedkoper was, wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken