De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op de website http://www.bizztravel.nl van adverteerder voor een wintersportreis naar hotel Singer in het Oostenrijkse dorp Birgitz. Bij de reis is een skipas inbegrepen.
De klacht
Op de website staat dat er vanaf het hotel een skibus vertrekt naar het skigebied Axamer Lizum. Voorts wordt op de website naast informatie over het skigebied Muttereralm ook informatie over het grotere skigebied Axamer Lizum gegeven. Daardoor wordt de indruk gewekt dat de skipas geldt voor een groter gebied dan Muttereralm. De skipas blijkt echter alleen geldig voor Muttereralm. Dit is misleidend.
Het verweer
Op de website staat dat bij de reis een skipas voor het gebied Götzens/Mutters is inbegrepen. Dit skigebied maakt deel uit van het grotere skigebied Axamer Lizum/Götzens/ Mutters. Op de detailinformatie van het skigebied staat duidelijk dat de skipas betrekking heeft op het gebied Götzens/Mutters. Zowel in de tekst als op het kaartje op de website staat informatie over het gebied Mutterer Alm. De skipas heet “skipas Muttereralm”. Inmiddels heeft adverteerder de omschrijving van de skipas toegevoegd aan de prijstabel en aan de “kassabon”.
De repliek
De klacht is gebaseerd op de informatie die destijds op de website stond en waarbij onder meer werd verwezen naar het skigebied Axamer Lizum alsook naar de skipiste Pleissen en de Olympische pisten. Deze pisten liggen in het skigebied Axamer Lizum
en niet in Muttereralm.
De dupliek
Binnen een skigebied worden vaak verschillende skipassen aangeboden. Om klanten
inzicht te geven in de mogelijkheden omschrijft adverteerder vaak het hele gebied, met
specifieke informatie over het gebied waarop de meegeleverde skipas betrekking heeft.
Het oordeel van de Commissie
1. Vaststaat dat ten tijde van het indienen van de klacht als algemene informatie over de onderhavige reis op de website van adverteerder stond dat bij het hotel een skibus naar het skigebied Axamer Lizum stopt. Naar het oordeel van de Commissie wordt hierdoor de indruk gewekt dat de skipas geldt voor het skigebied Axamer Lizum, dat een groter skigebied is dan Muttereralm. Deze onjuiste indruk wordt onvoldoende weggenomen doordat onder het kopje faciliteiten staat dat de reis inclusief een skipas voor het gebied Götzens/Mutters is. Dit is met name het gevolg van het feit dat in de beschrijving van dit gebied tevens informatie staat over pisten op de berg Pleissen en over Olympische pisten. Klager heeft onweersproken gesteld dat die pisten in het skigebied Axamer Lizum liggen. Het bij die beschrijving behorende kaartje op de website geeft bovendien niet alleen het skigebied Muttereralm weer, maar ook dat van Axamer Lizum, hetgeen
er eveneens op lijkt te wijzen dat de skipas tevens voor laatstgenoemd gebied geldt.
2. Aldus heeft adverteerder onduidelijke informatie verstrekt over het gebied waarvoor de skipas geldt. Het betreft bij een wintersportvakantie als de onderhavige een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de reclame oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het
bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.