De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding voor een 8-daagse vakantie in Turkije voor 2 personen voor
€ 384,- per persoon op de website http://zon.sunweb.nl.
De klacht
Toen klaagster trachtte de bewuste vakantie te boeken, verscheen er een foutmelding op de website. Uit het contact dat daarop volgde met adverteerder, is gebleken dat sprake was van een ‘door de afdeling ICT’ gemaakte ‘fout op de website’. De reis kon worden aangeboden voor ruim € 500,- meer.
Verweer
Het verweer luidt, samengevat, als volgt.
Tijdens de laatste stap van de boeking van klaagster is de boeking gecontroleerd op onder meer beschikbaarheid en prijs. Wijzigingen worden in het boekingssysteem verwerkt. De boeking is in dit geval afgebroken, omdat er een verschil was ontstaan tussen het actuele aanbod en de website. Er heeft een verkeerd gecalculeerde aanbiedingsprijs op de website gestaan voor de reis die klaagster wilde boeken. Deze fout is, direct nadat deze is geconstateerd, hersteld.
Adverteerder is van mening dat geen sprake is van misleidende reclame. Zij stelt dat haar handelswijze aan alle wetgeving voldoet en dat haar wijze van adverteren niet in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Wel betreurt adverteerder de gemaakte menselijke fout.
Het oordeel van de Commissie
Geklaagd wordt over het feit dat een reis werd aangeboden die achteraf voor de aangeboden prijs niet meer beschikbaar bleek te zijn. Aldus is in de uiting onjuiste informatie verschaft ten aanzien van de prijs van het product, als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat deze onjuiste informatie de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de bewuste mededeling misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het feit dat, naar adverteerder aanvoert, de onderhavige situatie het gevolg is van een menselijke fout, doet niet aan het voorgaande af, nu deze omstandigheid voor rekening van adverteerder dient te komen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.