De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding voor een 8-daagse wintersport-vakantie in Frankrijk voor 2 personen, in een studio en op een bepaalde vertrekdatum voor € 234,- per persoon op de website http://wintersport.sunweb.nl.
De klacht
Klager heeft getracht de bewuste vakantie te boeken, door op de getoonde prijs te klikken. In de eindafrekening werd voor deze reis in plaats van € 234,-, een prijs van € 249,- per persoon vermeld. In een telefoongesprek met het reisbureau heeft de desbetreffende medewerker aan klager meegedeeld dat de actuele prijs € 249,- is. Klager stelt dat gedurende een periode van anderhalve week hierna, bij de bewuste reis nog steeds de prijs van € 234,- op de website stond.
Verweer
Het verweer luidt, samengevat, als volgt.
In de algemene voorwaarden en in de reisinformatie staat dat de prijzen tijdens het seizoen kunnen fluctueren. Op elk moment van de dag kunnen de prijzen worden aangepast. Wanneer prijswijzigingen worden verwerkt in het boekingssysteem, worden deze na een update automatisch op de website verwerkt.
Destijds was er sprake van replicatieproblemen, waardoor niet meteen de juiste prijzen op de website werden gepubliceerd. Hierdoor heeft klager in eerste instantie de ‘oude’ prijs zien staan. Dit probleem is zo spoedig mogelijk opgelost. Adverteerder betreurt het dat deze situatie zich heeft voorgedaan. Zij stelt dat klager in de laatste stap van het boekingsproces is geïnformeerd over de juiste prijs. Adverteerder is van mening dat haar prijsbeleid aan alle regelgeving en wetgeving voldoet. Er is geen sprake van bewuste misleiding.
Het oordeel van de Commissie
Geklaagd wordt over het feit dat een reis werd aangeboden die achteraf voor de aangeboden prijs niet meer beschikbaar bleek te zijn. Aldus is in de uiting onjuiste informatie verschaft ten aanzien van de prijs van het product, als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat deze onjuiste informatie de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de bewuste mededeling misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het feit dat, naar adverteerder aanvoert, de onderhavige situatie het gevolg is van een fout in het systeem, doet niet aan het voorgaande af, nu deze omstandigheid voor rekening van adverteerder dient te komen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.