De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting van adverteerder op www.vakantieveiling.nl.
De klacht
De mogelijkheid werd geboden om te bieden op een “Midweek lastminute: all inclusive voor twee”. De aanbieding bleek echter geen midweek te betreffen, maar slechts één midweek-overnachting. In eerste instantie wordt een midweek aangeboden. Pas op de volgende pagina staat dat het om slechts één overnachting gaat. Klager acht de aanbieding onduidelijk en daardoor misleidend.
Het verweer
Als men op de advertentie klikt, komt men op de pagina waar men kan bieden. Op deze pagina staat duidelijk waar men op kan dan wel gaat bieden. Daar staat, onder het kopje “Wat wordt er geveild?” naast “bied mee” dat er één overnachting wordt geveild. Het daadwerkelijke biedproces is dan nog niet begonnen.
Het oordeel van de voorzitter
Onder een midweek pleegt te worden verstaan een periode van maandag, veelal na 15.00 uur, tot vrijdag, veelal 12.00 uur. Anders dan klager mocht verwachten, bleek adverteerder geen midweek te veilen, maar slechts één van de vier in een midweek vallende overnachtingen. Adverteerder beroept zich op het feit dat op de vervolgpagina, naast de ruimte die gereserveerd is om een bod uit te brengen, onder het kopje “Wat wordt er geveild?”, staat dat één overnachting wordt geveild, doch deze nadere toelichting neemt niet weg dat men door het onjuiste gebruik van het woord “midweek”, in de eerste beschrijving van het aanbod, op het verkeerde been wordt gezet. Gelet hierop is onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hijanders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.