De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding op de website www.vrijuit.nl met betrekking tot het boeken van een vakantiehuisje op Vakantiepark Herperduin voor de duur van 8 dagen, met aankomstdatum 22 juli 2011 en voor de prijs van € 590,–. Onder deze prijs staat: “Deze prijs is definitief: inclusief alle kosten, kortingen & toeslagen. Echter exclusief de ter plaatse te betalen extra’s (zie tab extra informatie)”. Bovenaan de pagina staat de bedoelde tab, die men ook bereikt door op de woorden “extra informatie” in voormeld citaat te klikken.
De klacht
Op de website wordt de totaalprijs inclusief alle kosten, kortingen en toeslagen genoemd. Daaronder staat een verwijzing in de vorm van een link naar de ter plaatse te betalen kosten. Deze kosten staan op een ander deel van de website en bestaan uit toeristenbelasting, water, gas, licht en een verplichte eindschoonmaak. Daardoor worden de kosten 21% hoger. Andere door klager genoemde bedrijven (Hoogeboom, Herperduin en Eurorelais) vermelden de ter plaatse te betalen kosten wel duidelijk en zonder dat men naar een ander deel van de website hoeft te gaan. Volgens klager is sprake van bewuste misleiding.
Het verweer
Volgens adverteerder is de informatie duidelijk en is geen sprake van misleiding. Direct onder de prijsberekening staat een verwijzing naar de ter plaatse te betalen extra’s en waar de informatie over deze extra’s is te vinden, welke informatie men via een link kan opvragen nog voordat de boekingsgegevens zijn ingevoerd. Andere touroperators bieden deze informatie in veel gevallen in een later stadium aan. Het is juist dat de door klager genoemde bedrijven de bijkomende kosten wel direct verrekenen, maar dat komt doordat het gaat om de verhuurders zelf. In die gevallen kan men zonder tussenkomst van een touroperator direct boeken.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Ingevolge het bepaalde onder IV lid 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen zijn reisaanbieders in hun uitnodigingen tot aankoop op dezelfde wijze als in reclame uitingen conform artikel III lid 1 van die Code gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen. Een uitnodiging tot aankoop moet voorts de informatie bevatten zoals vermeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code
Naar het oordeel van de voorzitter voldoet de wijze waarop adverteerder in het onderhavige geval informatie verstrekt over de ter plaatse te betalen kosten aan deze voorschriften. In de uiting wordt direct onder de prijs duidelijk naar “de ter plaatse te betalen extra’s” verwezen. Deze kosten zijn vervolgens eenvoudig op te vragen door middel van de link die in deze mededeling is verwerkt, zodat adverteerder hierover voldoende informatie biedt. Voorts is van belang dat adverteerder – anders dan de door klager genoemde bedrijven die wel direct de bedoelde extra’s in de prijs hebben verdisconteerd – een touroperator is en geen verhuurder.
Nu het gaat om de ter plaatse aan de verhuurder te betalen kosten, hoefde adverteerder deze kosten niet reeds in de op de website genoemde prijs te verdisconteren en kon zij volstaan met over deze kosten informatie te verschaffen op de wijze zoals zij heeft gedaan.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.