De bestreden reclame-uitingen
Het betreffen een radio- en een televisiecommercial voor vakanties van Sunweb.
-
Radiocommercial
De commercial vangt aan met een man en een vrouw die het volgende tegen elkaar zeggen:
Vrouw: “Dat kan toch helemaal niet? Zo’n vakantie van Sunweb voor zó weinig!”
Man: “Hm, laat eens kijken… Oeh, snel boeken, dan zitten ze eraan vast!”
(….
-
Televisiecommercial
Een vrouw zit op de bank achter een laptop. Naast haar zit een man. Vervolgens zeggen deze personen het volgende:
Vrouw: “Hè? Zo weinig? Dat kan toch helemaal niet?”
Man: “Snel boeken! Dan zitten ze eraan vast.
De klacht
Deze luidt, samengevat, als volgt.
Er wordt gezegd dat Sunweb ‘eraan vast’ zit als men snel boekt. De reclame-uiting is op dit punt onjuist, want zodra een definitieve boeking bij Sunweb is gedaan, wordt deze zorgvuldig nagekeken. Als de prijs ‘(enigszins) anders’ is, in het nadeel van Sunweb, wordt de boeking geannuleerd. Men wordt mogelijk wel gebeld omtrent de reden van de annulering.
Het verweer
Het verweer luidt, samengevat, als volgt.
Adverteerder heeft met deze reclame het doel om zich te positioneren als een ‘direct seller’ met een scherp geprijsd vakantieaanbod ‘voor ieder wat wils’. Adverteerder streeft ernaar om haar prijzen scherper te houden dan die van haar concurrenten.
Wanneer een klant een reis boekt bij adverteerder, wordt deze boeking beschouwd als een definitieve reservering. Naar de mening van adverteerder komt dit tot uiting in de reclame-uiting.
Adverteerder erkent dat haar aanbod indien nodig kan worden herroepen. Dit betreft herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten. Op grond van de Reisvoorwaarden van de ANVR mag binnen acht uur na de boeking een prijscorrectie worden toegepast. Dit artikel is in het leven geroepen ter bescherming van de reisorganisatie. Een prijscorrectie kan als uitzondering worden beschouwd.
Adverteerder meent dat de reclame-uiting voldoet aan alle wet- en regelgeving.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte uitingen wordt de consument in verband met de door Sunweb gehanteerde prijzen aangespoord snel een vakantie bij laatstgenoemde te boeken, want “dan zitten ze eraan vast”. De gemiddelde consument zal door deze mededeling menen dat adverteerder zich altijd gebonden acht aan de boeking, ook voor zover het de prijs betreft. In de uitingen wordt immers specifiek naar de, blijkbaar, zeer lage prijzen verwezen, hetgeen wordt benadrukt door de verbazing van de betrokken personen met betrekking tot die prijzen.
Als erkend is echter komen vast te staan dat er verschillende redenen kunnen zijn die adverteerder aanleiding geven het aanbod na de boeking te herroepen, óók voor zover het de prijs betreft. Adverteerder houdt zich immers het recht voor een prijscorrectie toe te passen. De mededeling dat adverteerder ook bij zeer lage prijzen na boeking aan de aangeboden vakantie “vastzit”, is derhalve te absoluut en wekt daardoor een onjuiste indruk.
Blijkens het voorgaande gaan de bestreden radio- en de televisiecommercial gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument door de uitingen ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de Reclame Code Commissie
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Het College van Beroep:
De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
In de reclame staat een familie centraal die de “zuinige Nederlander” uitbeeldt. De reclame bedoelt met een knipoog naar deze Nederlander te verwijzen. In de reclame zegt Sunweb niet zelf dat zij aan boekingen vast zit, maar is de familie aan het woord. Het betreft een parodie. De reclame-uitingen gaan niet over prijswijzigingen na een gemaakte boeking.
Het antwoord in appel
De grief is gemotiveerd weersproken. Geïntimeerde betwist dat in de commercials niet Sunweb maar de familie aan het woord is. Geïntimeerde handhaaft verder zijn stellingen in eerste aanleg.
De mondelinge behandeling
Namens Sunweb wordt meegedeeld dat de commercials deel uitmaken van een grotere reclamecampagne. Slechts heel sporadisch komt het voor dat een aanbod wordt herroepen wegens de correctie van een fout.
Het oordeel van het College
1. Het College stelt voorop dat de gewraakte commercials onmiskenbaar de strekking hebben op humoristische wijze de diensten van Sunweb aan te prijzen door de aandacht te vestigen op de beweerdelijk lage prijzen die zij – blijkens de verbaasde reacties van de personen in de commercials – zou hanteren. De consument wordt in verband daarmee opgeroepen snel te boeken onder de mededeling “dan zitten ze eraan vast”. Deze mededeling verwijst duidelijk naar het feit dat door de boeking in beginsel een reisovereenkomst met Sunweb tot stand komt, en zal zo ook door de gemiddelde consument worden begrepen. De strekking van de commercials is derhalve geen ander dan de consument op te roepen snel een reisovereenkomst met Sunweb te sluiten wegens haar beweerdelijk lage prijzen.
2. Naar het oordeel van het College zal de gemiddelde consument de woorden “dan zitten ze eraan vast” niet tevens zo uitleggen, dat Sunweb afstand doet van de mogelijkheid om bij fouten een aanbod te herroepen, waartoe zij, naar niet in geschil is, onder bepaalde omstandigheden bevoegd is. Sunweb heeft in beroep overigens voldoende aannemelijk gemaakt dat zij slechts sporadisch van deze mogelijkheid gebruik maakt. Voor zover geïntimeerde stelt dat hij anders heeft ervaren, doet dat aan dit laatste niet af. Geïntimeerde stelt immers zelf dat deze ervaring een andere reisorganisatie betrof.
3. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing
Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af.