De bestreden reclame-uiting
Het betreft de radiocommercial, waarvan de tekst als volgt luidt:
“Nieuw bij Arke: Dubai. Waan je miljonair, geniet van alle luxe en een overdaad aan zon, zee en strand. Nu, naar Dubai met introductiekorting al vanaf 399 euro, je hoort het goed: 399 euro. Zo houd je nog voldoende over om te shoppen. Met Arke naar Dubai. Arke.nl, dacht ’t wel.”
De klacht
Gesteld wordt dat men nu naar Dubai kan voor 399 euro. Dat blijkt evenwel niet mogelijk. In werkelijkheid blijkt het te gaan om een reis die men pas vanaf oktober voor 399 kan maken, mits men deze reis nu boekt. In de komende vakantieperiode kost deze reis echter twee maal zoveel.
Het verweer
In de uiting wordt niet gezegd dat men “Nu voor 399” een reis naar Dubai kan maken. Er wordt geen vertrekdatum of reisperiode genoemd. In de uiting wordt verwezen naar de website en daar kan men zien wanneer men voor de actieprijs naar Dubai kan. Nu ook werkelijk voor 399 een reis naar Dubai kan worden geboekt, is van oneerlijke reclame geen sprake.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Anders dan klager aanvoert, wordt in de uiting niet gesteld dat adverteerder de mogelijkheid biedt om nu c.q. in de komende vakantieperiode voor 399 naar Dubai te reizen. Aangezien het, naar klager ook heeft erkend, ook werkelijk mogelijk is om bij adverteerder voor 399 euro een reis naar Dubai te boeken, acht de voorzitter de klacht ongegrond.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.