De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.anwb.nl. Daarin staat onder het kopje “Gratis Vakantiecheck t.w.v. € 25,- exclusief voor ANWB leden” onder meer:
“Schade is altijd vervelend en al helemaal tijdens uw vakantie. “Carglass® biedt daarom exclusief voor ANWB leden de Vakantiecheck aan.
* Controle van de voorruit op schade
* Ruitrefresh: opvullen van eventuele oppervlaktebeschadigingen
* Bijvullen van de ruitenvloeistof
* 50% korting op ruitenwissers, inclusief gratis montage
* Veiligheidsvestje (zolang de voorraad strekt)”.
De klacht
Klager begrijpt de uiting aldus dat ANWB leden eventuele ruitbeschadigingen gratis kunnen laten repareren. Op 30 juni 2011 liet klager in het kader van de Vakantiecheck onder meer sterretjes repareren. Drie weken later ontving hij een factuur van € 159,- voor het repareren van de ruitbeschadigingen. Voor de reparatie bleek de HPX3 methode te zijn gebruikt, hetgeen niet gratis bleek te zijn.
In de uiting staat:
“Ruitrefresh: opvullen van eventuele oppervlaktebeschadigingen”, maar er wordt geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen oppervlaktebeschadigingen en sterretjes. Voor klager is een sterretje een oppervlaktebeschadiging en ook bij de HPX3 methode worden beschadigingen opgevuld.
Het verweer
Na controle van de voorruit van klager bleek dat er sprake was van een sterretje. Een sterretje kan niet worden gerepareerd via de methode “ruitrefresh”, die wordt gebruikt voor het opvullen van oppervlaktebeschadigingen. Een sterretje wordt gerepareerd door middel van de methode “HPX3”. Deze reparatie valt niet onder de gratis Vakantiecheck van Carglass.
Klager heeft een opdrachtbon getekend (bijlage 4 bij de klacht), waaruit blijkt dat hij opdracht heeft gegeven voor de HPX3 ruitreparatie en niet voor de “refresh”. Omdat klager niet voor ruitschade verzekerd bleek te zijn, diende hij de kosten van de HPX3 reparatie zelf te voldoen.
ANWB en Carglass betwisten dat er sprake is van misleidende reclame. Uit de uiting blijkt dat het repareren van sterretjes niet valt onder Vakantiecheck. Het gaat uitsluitend om het opvullen van eventuele oppervlaktebeschadigingen.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft meegedeeld dat het repareren van sterretjes niet onder de gratis Vakantiecheck valt en is van mening dat dit uit de uiting blijkt. De Commissie deelt dit standpunt niet. Naar haar oordeel is voor de gemiddelde consument uit de uiting niet voldoende duidelijk op te maken dat sterretjes moeten worden onderscheiden van “oppervlaktebeschadigingen” zoals in de uiting genoemd en kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat schade tijdens de vakantie als gevolg van sterretjes kan worden voorkomen door Ruitrefresh, welke methode deel uitmaakt van de Vakantiecheck.
Gelet op het bovenstaande is de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, zoals het aangaan van een lidmaatschap bij de ANWB, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.