De bestreden reclame-uiting
Het betreft de webpagina van adverteerder getiteld “Inwisselen voor korting bij Landal GreenParks”, voor zover het betreft de tab “speciale acties”.
Hierin staat onder meer:
“Spetterende vroegboekactie!
Boek vóór 1 februari 2013 en voor verblijven van 28 juni tot 26 juli 2013 geldt:
2.000 Air Miles + 50% korting
Reserveer snel.
Geldig op de volgende parken:
Landal Rabbit Hill
Etcetera”
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat nergens staat vermeld dat je met Air Miles korting maar maximaal 1 week kunt boeken en slechts op een beperkt aantal soorten bungalows. Pas bij het afrekenen blijkt dat je bij boekingen voor een langere periode en een bepaald type bungalow geen Air Miles korting krijgt.
Het verweer
Adverteerder licht toe dat uit de naastgelegen tab “aanbieding” op dezelfde webpagina voldoende duidelijk blijkt dat het Air Miles aanbod alleen geldt voor weekend-, midweek- of weekverblijven. Bovendien blijkt uit de voorwaarden op de website landal.nl/airmiles dat de beschikbaarheid van bungalows voor deze korting per park, type en/of aankomstdatum beperkt kan zijn.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
In de uiting wordt beschreven gedurende welke periode de vroegboekactie van toepassing is en voor welke parken. De consument zal, door het ontbreken van nadere voorwaarden, de onderhavige actie opvatten als van toepassing op alle accommodaties in de genoemde vakantieparken en voor elk gewenste verblijfsduur. Naar adverteerder erkent, geldt de actie echter alleen voor een verblijfsperiode van maximaal een week en niet voor alle type accommodaties.
Deze informatie is essentieel in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het gaat immers om de (beperkingen op de) mogelijkheden die de consument heeft om met korting te kunnen boeken.
Het feit dat de informatie wel staat vermeld op een naastgelegen tab en in voorwaarden op de webpagina van de aanbieder van de accommodaties, doet hieraan niet af. De consument wordt in de uiting immers niet gewezen op het bestaan van deze voorwaarden of de vindplaats ervan. Het is dan ook mogelijk dat de consument niet van deze voorwaarden kennis heeft kunnen nemen voordat hij gebruik maakt van de mogelijkheid om via de link “reserveer snel” tot boeking over te gaan.
Op grond van het bovenstaande is er sprake van een op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Nu de gemiddelde consument op basis van de uiting ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.