De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website Lidl-reizen.nl/skivakanties, waarop onder meer een skivakantie in Valfréjus wordt aangeboden voor een prijs “vanaf € 89,- p.p.”.
De klacht
Er blijkt geen reis voor dit bedrag geboekt te kunnen worden. Aan klager deelde Lidl mee dat de reis maar op een beperkt aantal dagen kon worden geboekt en dat er geen data meer beschikbaar waren. Nu de reis niet meer voor genoemd bedrag kan worden geboekt, is sprake van een lokkertje en aangezien de aanbieding desondanks nog op de website staat, is sprake van misleiding.
Het verweer
Er is geen relatie tussen Lidl en de aanbieding waarvoor Schwartz als “travel agent” reclame maakt. Schwartz is slechts “travel agent” en prijst de reizen op de homepage aan. Alleen uitdrukkelijk genoemde “travel operators” zijn voor de advertentie verantwoordelijk. De klacht is ongegrond, omdat “vanaf-prijzen” worden genoemd die “dynamically generated” zijn en voorts omdat voor de genoemde vanaf-prijzen ook werkelijk een reis kan worden geboekt. Een kopie van de websitepagina waarop de reis van € 89,- p.p. wordt aangeboden voor een 6-persoons appartement vanaf 12 april 2014, wordt overgelegd.
Het oordeel van de Commissie
Op de bewuste websitepagina wordt onder het kopje “Onze voordelige skireizen” onder meer een wintersport accommodatie aangeboden voor een bedrag “vanaf € 89,- p.p.”, zodat de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) daarop van toepassing is.
Ingevolge het bepaalde in artikel V onder 1 RR dienen aanbieders van reizen te zorgen voor een redelijke beschikbaarheid van de door hen in reclame-uitingen aangeboden diensten voor de genoemde prijs. Adverteerder stelt dat de bewuste reis te boeken is, met als datum van aankomst 12 april 2014, mits geboekt met 6 personen. Niet is echter gesteld of gebleken dat deze reis -naast deze enkele mogelijkheid- ook in andere periodes voor € 89,- p.p. met 6 dan wel 8 personen kon worden geboekt.
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel V onder 1 RR.
Voorts overweegt de Commissie dat zij Lidl voor deze reclame-uiting verantwoordelijk acht, nu de reis wordt aangeboden op lidl-reizen.nl/skivakanties. Dat Lidl voor de uitvoering van dit aanbod gebruikt maakt van derden, maakt dit niet anders.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel V onder 1 RR en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.