a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2014/00319

Datum:

15-05-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de boekingsmodule voor accommodaties op vakantiepark Marinapark te Volendam op adverteerders website www.roompot.nl, meer specifiek de onder de prijzentabel staande mededeling: “Jonge gezinnen- en 50+ korting: 20% korting op week- en weekendprijzen en 30% korting op midweekprijzen in diverse periodes.”

De klacht

Naar aanleiding van de beloofde korting voor 50-plussers en jonge gezinnen heeft klager twee huisjes gereserveerd op het Marinapark. Pas nadat geboekt was, bleek dat geen 20% korting werd verleend. Toen klager zich hierover bij Roompot beklaagde, werd hem meegedeeld dat de korting niet van toepassing is tijdens feestdagen en in vakantieperiodes. Dit wordt niet op de boekingspagina of in de Algemene Voorwaarden vermeld. Klager acht het misleidend om eerst “mensen te lokken met korting om na de boeking, achteraf dus, pas opening van zaken te geven”.

Het verweer

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Hierop wordt ingegaan in het oordeel.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument door de zinsnede “in diverse periodes” in de bestreden mededeling “Jonge gezinnen- en 50+ korting: 20% korting op week- en weekendprijzen en 30% korting op midweekprijzen in diverse periodes” er op wordt geattendeerd dat de korting voor jonge gezinnen en 50-plussers niet altijd van toepassing is. De mededeling wordt bovendien gevolgd door de volgende tekst:

“De korting wordt automatisch berekend in het boekingsproces.

Indien dit van toepassing is op de door u gekozen periode, wordt deze korting automatisch verwerkt in het boekingsproces. Wanneer de korting niet automatisch zichtbaar wordt in het boekingsproces, geldt er geen jonge gezinnen- en 50+ korting.”

Het voorgaande leidt ertoe dat klager toen hij aan de boeking begon er niet van uit mocht gaan dat hij in aanmerking kwam voor korting. In (stap 2 van) het boekingsproces wordt vervolgens duidelijk of en zo ja welke korting van toepassing is. Hierbij wordt opgemerkt dat de mogelijkheid van korting voor jonge gezinnen en/of 50-plussers op een verblijf op het Marinapark niet eerder dan onder de prijzentabel in de boekingsmodule zichtbaar wordt. Men wordt derhalve niet door het adverteren van de kortingsmogelijkheid in een eerder stadium naar de boekingsmodule ‘gelokt’.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken