De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op adverteerders website www.dejongintra.nl. Op de boekingspagina
voor het Gunnwig Kommerz hotel in Keulen (subpagina http://www.dejongintra.nl/vakantie/ stedentrips/keulen/gunnewig-kommerz-hotel/?auto) staat, rechts naast enkele foto’s en specificaties van het hotel en een plattegrond, in een apart ‘blokje’:
“Gratis nacht
3 nachten boeken is 2 nachten betalen”.
Onderin dit blokje is een button opgenomen met daarop de tekst “Bekijk alle aanbiedingen”.
De klacht
In de rechterkolom in de uiting staat “3 nachten boeken is 2 nachten betalen”. Toen klager van deze aanbieding gebruik wilde maken en het hotel probeerde te boeken voor aankomstdatum 10 april 2016, werden toch drie in plaats van twee nachten in rekening gebracht. Bij navraag bij adverteerder werd klager erop gewezen dat in de uiting onder de tab ‘Aanbiedingen’ staat dat de aanbieding geldig is van 25 juni t/m 5 augustus 2016. Klager vindt het misleidend dat deze beperking pas op deze manier ‘boven water komt’. Er is bovendien voldoende plaats om de beperking in de rechterkolom direct duidelijk te maken. De mededeling “Bekijk alle aanbiedingen” duidt op meer aanbiedingen, maar doet niet vermoeden dat de gratis nacht slechts enkele weken per jaar geldt, aldus klager.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Adverteerder voert aan dat de geldende aanbiedingen duidelijk inzichtelijk zijn voor de bezoekers van de website. De aanbiedingen die gelden voor een bepaalde reis of accommodatie worden toegelicht in het tabblad ‘Aanbiedingen’ bovenaan de prijstabel. Door kleuren in de legenda onderaan het prijsoverzicht blijkt voor welke data aanbiedingen gelden; de betreffende data zijn dan geel gekleurd. Klager legt afdrukken over waaruit blijkt dat in de maand mei de data niet geel zijn en de aanbieding 3 nachten boeken, 2 nachten betalen dus niet geldt. Wordt de maand juni geselecteerd, dan worden de data waarop de aanbieding geldt geel gemarkeerd om zo de aanbieding aan te duiden. Rechts in de prijsopgave wordt dan ook de gratis nacht in mindering gebracht. Aldus wordt volgens adverteerder voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot actieprijzen en aanbiedingen zoals vermeld in de Reclamecode Reisaanbiedingen 2014.
Het oordeel van de Commissie
1. In artikel III onder 3 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 is bepaald dat actieprijzen en actieaanbiedingen als zodanig in de reclame-uiting herkenbaar moeten zijn, met vermelding van de daarvoor geldende voorwaarden. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat volgens klager de bestreden uiting niet aan deze bepaling voldoet, nu onduidelijk is dat de aanbieding ‘3 nachten boeken is 2 nachten betalen’ beperkt is tot een bepaalde periode.
Naar aanleiding hiervan overweegt de Commissie als volgt.
2. Vast staat dat aanbieding van één gratis nacht bij een boeking voor drie nachten, welke aanbieding door klager op 4 april 2016 is gezien, slechts geldt voor de periode 25 juni t/m 5 augustus 2016. Dat sprake is van een beperking van de actie tot een relatief korte periode betreft essentiële informatie die direct in de uiting duidelijk gemaakt moet worden om te voorkomen dat bij de gemiddelde consument verkeerde verwachtingen worden gewekt. Naar het oordeel van de Commissie verschaft de uiting niet de vereiste duidelijkheid. Zij heeft geconstateerd dat, nadat in de boekingsmodule op adverteerders website is gekozen voor een stedentrip naar Keulen met verblijf in het Günnewig Kommerz Hotel, op de landingspagina, rechts bovenin, zonder nadere toelichting wordt vermeld: “Gratis nacht 3 nachten boeken is 2 nachten betalen”. Hierdoor kan bij de gemiddelde consument gemakkelijk de indruk ontstaan dat de aanbieding op dat moment, ook voor boekingen op korte termijn, geldt. Pas na het aanklikken van het tabblad “Aanbiedingen” in plaats van het automatisch geopende tabblad “€ Prijzen” dan wel door te klikken op de button “Bekijk alle aanbiedingen” verschijnt de tekst “Gratis nacht, 3 nachten boeken is 2 nachten betalen. Geldig 25 juni 2016 t/m 5 augustus 2016”. De consument wordt er echter niet op attent gemaakt dat men aldus moet handelen om kennis te nemen van de beperkte geldigheid van de actieaanbieding, terwijl de uiting daartoe voldoende ruimte biedt.
3. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de uiting op de landingspagina niet de krachtens artikel III onder 3 RR noodzakelijke duidelijkheid verschaft over de voorwaarden die voor de actieaanbieding gelden. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel III onder 3 RR 2014. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.