De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial van Sunweb, uitgezonden op 11 juli 2017, waarin wordt gezegd, voor zover hier van belang:
“Sunweb heeft weer Inpakkers.
Ontdek jouw perfecte last minute, nu met extra korting!
Zoals Mallorca, vanaf € 199,- per persoon.
Ontdek alle Inpakkers op sunweb.nl.”
De klacht
De vakantie naar Spanje vanaf € 199,- waarvoor op de televisie reclame wordt gemaakt, komt over als een zomervakantie. Maar op de website blijkt de prijs van € 199,- te gelden in oktober 2017. Omdat de commercial het doet voorkomen dat je in de zomer voor € 199,- naar Spanje kunt gaan, vindt klager de reclame misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Sunweb heeft voor deze Inpakkers-actie diverse bestemmingen in Spanje, Portugal en Griekenland geselecteerd die voor € 199,- werden aangeboden. Op het moment van uitzending van de televisiereclame was er voldoende beschikbaarheid voor meerdere data. Deze data lagen in september en oktober 2017. Inmiddels zijn er voor de rest van het jaar en januari 2018 aanbiedingen toegevoegd. In de reclame wordt niet gesteld dat de aanbiedingen ook gelden voor het hoogseizoen (juli-augustus). Er is volgens Sunweb duidelijk gecommuniceerd dat € 199,- een vanafprijs betreft, en dat meer informatie beschikbaar is op de website.
Mocht klager op basis van de zomers aandoende beelden in de commercial van mening zijn dat het wel een aanbieding voor de zomerperiode betreft, dan is toch geen sprake van misleiding. De betreffende bestemmingen zijn in de periode van beschikbaarheid (september en oktober) ook een zonbestemming.
Het oordeel van de Commissie
In de televisiecommercial prijst Sunweb ‘Inpakkers’ aan met de mededeling “Ontdek jouw perfecte last minute, nu met extra korting! Zoals Mallorca, vanaf € 199,- per persoon.” Naar het oordeel van de Commissie wordt door de aanduiding “last minute” de indruk gewekt dat de aangeboden ‘Inpakkers’ reizen betreffen met een vertrekdatum die binnen enkele weken na uitzending van de commercial (11 juli 2017) is gelegen. De Commissie vat klagers bezwaar dat in de commercial de indruk wordt gewekt “dat je in de zomer voor € 199,- naar Spanje kunt gaan” ook in deze zin op. In werkelijkheid blijken de reis naar Mallorca vanaf € 199,- per persoon pas beschikbaar te zijn in de maanden september en oktober.
Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de commercial onduidelijke informatie wordt verstrekt over de beschikbaarheid van de als ‘last minute’ aangeprezen reizen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de commercial misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.