a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2017/00571

Datum:

12-09-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de reclamefolder van Lidl-reizen.nl/Kras van 31 juli 2017 met daarin een aanbieding voor een 8 daagse zonvakantie naar Macedonië – Ohrid. In de folder staat onder meer: “PER PERSOON VANAF € 249,-“, “SEPTEMBER TOPPER” en “VERTREK IN SEPTEMBER ”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager wilde op 5 augustus 2017 de reis naar Macedonië boeken voor € 249,-. Dat was niet mogelijk. Volgens klager is de aanbieding van € 249,- maar voor 1 (vertrek)dag geldig geweest, namelijk voor vertrek op 27 september. Op 6 augustus kostte de reis volgens klager tussen de € 394 en € 440 per persoon. Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Lidl treedt bij deze reis op als bemiddelaar, Kras is de reisorganisator van de reis. Er is een redelijke beschikbaarheid geweest, aldus adverteerder. In de periode van 31 juli 2017 – 18 augustus 2017 zijn er 47 reizen verkocht, waarvan 24 voor de prijs van € 249,-. In totaal waren er 8 vertrekdagen. Voor 3 van de 8 vertrekdagen gold de vanaf-prijs. Voor de andere vertrekdata zijn de volgende prijzen gehanteerd: € 282,- (19 keer verkocht), € 322,- (3 keer verkocht) en € 457,- (1 keer verkocht). De prijzen die klager noemt zijn dus niet juist, aldus Lidl. Ter onderbouwing heeft Lidl een “boekingslijst” overgelegd waaruit onder andere afgeleid kan worden wanneer er geboekt is tegen welke prijs.

Klager kon op 5 augustus 2017 niet boeken omdat de vanaf-prijs op zaterdag 5 augustus tijdelijk was uitverkocht, aldus adverteerder. De reis bleek onverwacht snel te verkopen. Op maandag 7 augustus 2017 hebben de kantoren van Lidl en Kras contact gehad en is direct besloten om extra reizen aan te bieden. Diezelfde dag stonden er weer meer reisdata met de vanaf-prijs op de website.

Lidl heeft op 21 augustus 2017 contact opgenomen met klager, hem de situatie uitgelegd en hem de gelegenheid geboden de reis alsnog voor € 249,- te laten boeken. Klager heeft vanwege persoonlijke omstandigheden geen gebruik gemaakt van dit aanbod.

 

De mondelinge behandeling
Ter zitting hebben adverteerders meegedeeld dat zij gegeven de bestemming, die nieuw was, niet hadden verwacht dat de reis zo goed zou verkopen, en dat zij snel extra reizen hebben aangeboden tegen de prijs van  € 249,-. Adverteerders hebben de boekingslijst nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

In de folder is sprake van een aanbieding. Voorop gesteld wordt dat, indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, zij ervoor dient te zorgen dat er een in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame redelijke beschikbaarheid van reizen is.

Klager stelt dat de aanbieding slechts voor 1 (vertrek)dag gold, te weten 27 september 2017. Adverteerders hebben daartegen in gebracht dat de prijs van € 249,- geldig is geweest op 3 vertrekdagen, en dat 24 van de in totaal 48 verkochte reizen voor deze prijs verkocht zijn. Adverteerders hebben dit onderbouwd aan de hand van de boekingslijst, waarin staat wie, wanneer tegen welk tarief heeft geboekt. Uit deze lijst valt op te maken dat de reis (ook voorafgaand aan 5 augustus, de dag dat klager trachtte te boeken) is verkocht voor andere vertrekdagen dan 27 september 2017. De stelling van klager dat de aanbieding alleen voor vertrek op 27 september 2017 gold is daarmee naar het oordeel van de Commissie voldoende weerlegd. Uit de lijst blijkt eveneens dat er in totaal 48 reizen zijn verkocht, waarvan 24 voor het tarief van € 249,-. Nu, daar het een nieuwe bestemming betrof, te billijken is dat adverteerder aanvankelijk een niet al te groot aantal reizen in de aanbieding had, zij reizen “bij” heeft gekocht en geen specifieke omstandigheden zijn gebleken waaruit volgt dat zij rekening diende te houden met de mogelijkheid dat dit aanbod snel volgeboekt zou zijn, ziet de Commissie geen aanleiding om te oordelen dat geen sprake is van een redelijke beschikbaarheid zoals bedoeld in artikel V van de Reclamecode voor Reisaanbiedingen (RR) 2014.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken