De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op https://www.facebook.com/Wijnvoordeel/?frf=ts. Daarin staat onder het kopje “wijnvoordeel.nl” onder meer:
“De gelukkige winnares is geloot!
Gefeliciteerd (naam winnares) uit Amstelveen, jij wint de 8-persoons week vakantie in de Ardennen (Vielsalm) in de voorjaarsvakantie + 4 wijnpakketten t.w.v. € 129,99”. Onder de tekst zijn zes flessen wijn en een boek getiteld “DE WIJNGEK” afgebeeld met daaronder “GEFELICITEERD!”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
De uiting is in strijd met artikel 20 lid 1 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat er gratis drank wordt weggegeven.
STIVA heeft op basis van de RVA verschillende klachten ingediend bij de Stichting Reclame Code over reclame van “Baarsma Groep”. In het klachtenformulier heeft STIVA als “adverteerder” vermeld: “Wijnvoordeel (Baarsma Groep)”. De Commissie heeft STIVA in alle gevallen in het gelijk gesteld en adverteerder aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Aan deze aanbevelingen wordt geen gehoor gegeven.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Deze reclame had inderdaad niet mogen worden gemaakt. De betreffende post is door een extern bureau onder de naam van adverteerder geplaatst. Dit bureau nam een periode de social media advertenties van adverteerder over en de kennis van de RvA is niet voldoende geweest toen de post werd bedacht. Inmiddels zijn alle banden met het bewuste bureau verbroken. Een actie als deze zal niet meer voorkomen.
Het oordeel van de Commissie
In de onderhavige reclame van wijnvoordeel.nl wordt -naar de Commissie aanneemt- alcoholhoudende wijn gratis aangeboden aan een particulier. Dit is in strijd met artikel 20 lid 1 RVA.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 20 lid 1 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.