De bestreden uiting
Het betreft een radiocommercial, waarin wordt gezegd: “Dus jij wilt naar Turkije deze zomer. Met die drie kanjers van blonde dochters van je. Turkije. Heb je nooit gehoord van het begrip ‘Loverboy’? Blijf toch thuis man! En neem een Panorama thuisblijf-abonnement. Dat is 8 weken Panorama en een boekenpakket voor maar € 25,-. Ga naar blijftochthuisman.nl en doe dat ook. Met je Turkije”.
De klacht
In de reclame-uiting wordt de suggestie gewekt dat in Turkije voornamelijk loverboys wonen. Klager acht deze suggestie erg ongepast, mede gelet op het feit dat ‘loverboys’ een Westers begrip is en deze in Turkije vrijwel niet voorkomen. Gelet op het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2, 3 en 6 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
De reclame-uiting is duidelijk humoristisch bedoeld. Adverteerder heeft door middel van de uiting het vakantie-in-eigen-land-gevoel, waarbij men kon gebruik maken van een tijdelijk abonnement bij adverteerder, willen promoten.
Het oordeel van de Commissie
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria, terughoudend op.
In de onderhavige reclame acht de Commissie de grens van het toelaatbare niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat, met name gelet op de toon, maar ook op de inhoud van de reclame, duidelijk is dat deze niet serieus dient te worden opgevat, doch humoristisch bedoeld is. De Commissie heeft er begrip voor dat de uiting niet door een ieder wordt gewaardeerd, maar acht deze niet ontoelaatbaar.
Nu, zoals hiervoor gezegd, de uiting duidelijk humoristisch bedoeld is, kan ook niet worden gezegd dat de reclame-uiting strijdig kan worden geacht met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden, en evenmin dat de uiting appelleert aan gevoelens van angst of bijgelovigheid.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.