Omschrijving:Het betreft een poster van Boekhandels Groep Nederland B.V., die is aangebracht op de etalageruit van Selexyz Broese, te Utrecht en die tevens in de winkel hangt. selexyz broese |
De klacht De prijzen bij adverteerder zijn niet lager. Onduidelijk is welke prijsvergelijking is gemaakt en op welk tijdstip dit is gebeurd. De datum is van belang omdat de prijzen nog wel eens worden verlaagd. Op dit moment is niet het hele assortiment bij adverteerder goedkoper dan bij klager. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 14 aanhef en onder a, c en e van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer In de eerste plaats stelt adverteerder dat hij niet gehouden is noch kan worden aan de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code. Geheel onverplicht voert adverteerder tegen de klacht het volgende aan. |
De repliek Om aan te tonen dat klager lagere prijzen hanteert, wordt een prijsvergelijking overgelegd opgemaakt op 17 januari 2007, op basis van de eigen verkoopprijzen die de gehele verkoopperiode zijn gehanteerd. De prijzen van adverteerder zijn afkomstig van www.studentenboek.nl. Voor het overige handhaaft klager zijn bezwaren. |
De dupliek Klager publiceert op zijn website op enig moment een boekenlijst met adviesverkoopprijzen en de zogenaamde ledenprijzen voor deze titels. Op basis van deze prijzen stelt adverteerder zijn (lagere) verkoopprijzen voor die titels vast die vervolgens worden gepubliceerd op www.studentenboek.nl. Op de prijsvergelijking die op basis van deze gegevens gemaakt zou kunnen worden is de (tijdelijke) claim gebaseerd. Adverteerder heeft geen zicht op mogelijke nadien door klager doorgevoerde prijswijzigingen of op de bij de feitelijk verkoop gehanteerde verkoopprijzen. Ongeveer 2 weken voor de geplande verkoopdagen haalt klager de boek(bestel)gegevens van zijn website, zodat er vanaf dat moment geen zicht meer is op gehanteerde verkoopprijzen en eventuele wijzigingen. Ook als klager op enig moment nadat adverteerder de verkoopprijzen heeft vastgesteld, besloten heeft om de boeken voor nog lagere prijzen te gaan verkopen, dan nog doet dat niet af aan (de juistheid van) de oorspronkelijke prijsvergelijking.
|
Mondelinge behandeling De heer Santing deelt mee dat de verkoop van de boeken bij klager slechts gedurende 3 dagen plaats vindt. In de daaraan voorafgaande periode kunnen leden de boeken reserveren. De definitieve prijs wordt pas vastgesteld op de eerste van de 3 verkoopdagen en deze is meestal lager dan de prijs op klagers website.
|
Het oordeel van de Commissie De bestreden uiting is vergelijkende reclame in de zin van artikel 14 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), aangezien adverteerder daarin de prijs die niet-Nederlandstalige economieboeken bij hem kosten, vergelijkt met de prijs die men bij klager voor die boeken moet betalen. Vergelijkende reclame is toegestaan, mits deze voldoet aan de daaraan in artikel 14 NRC gestelde voorwaarden. De Commissie is van oordeel dat de onderhavige uiting misleidend is, waartoe zij het volgende overweegt. Adverteerder stelt bij de vergelijking uit te zijn gegaan van de prijzen die op enig moment op klagers website stonden. Voor de prijzen van de onderhavige boeken geldt geen vaste, door de uitgever vastgestelde verkoopprijs. Dit betekent dat zowel klager als adverteerder de prijs van deze boeken ook op enig moment (weer) kunnen wijzigen. Aangezien de onderhavige prijsvergelijking derhalve een momentopname is, had de datum waarop de prijsvergelijking plaatsvond, in de uiting vermeld moeten worden. Door het ontbreken van deze informatie acht de Commissie de uiting onvolledig en daardoor misleidend. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd is met artikel 14 aanhef en onder a en c van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 14 aanhef en onder a en c NRC |