a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0403

Datum:

04-09-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende van Gastouderbureau B4KIDS afkomstige uitingen:
de advertentie die geplaatst is in het Katwijks Weekblad van 13 juni en 20 juli 2007, met de aanhef “Gastouderopvang bij B4KIDS: deskundige en vriendelijke begeleiding!” en
b. de website www.b4kids.nl, voor wat betreft de tekst onder het kopje “Concurrentievergelijking”
In beide uitingen staat onder meer:
“Andere aanbieders Leidse regio
Pedagogisch opgeleid, maar ook vaak totaal andere achtergrond.
Pedagogisch beleid wel aanwezig, veelal summier opgesteld.
Via de website moeten ouders veelal zelf op zoek. Geldt niet voor alle aanbieders.
Sommige aanbieders goedkoper, meestal duurder bij grote koppeling.
€ 50,- tot € 300,- inschrijfgeld en overstapboete tot honderden euro’s
Veelal kleine zelfstandige bureaus.”

De klacht

De uitingen zijn in strijd met artikel 14 onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC), aangezien de vergelijkingen niet juist zijn. Daardoor wordt de goede naam van de klagers geschaad.
Beide klagers hebben een gedegen en uitgebreid pedagogisch beleid en ouders hoeven niet zelf op zoek naar gastouders. Voorts zijn de andere punten of niet op ’t Vlindertje of niet op Kroostopvang van toepassing.

Het verweer

Adverteerder maakt in de advertentie een vergelijking tussen haar eigen dienstverlening en de ‘mogelijke’ dienstverlening van andere aanbieders. De andere aanbieders zijn groot in aantal en variëren van professioneel werkende gastouderbureaus tot internetbureaus waarbij vraag- en gastouders zelf de koppeling tot stand brengen en weinig service krijgen. Door middel van de advertentie wil adverteerder ouders op een prikkelende wijze bekend maken met de dienstverlening van adverteerder en ouders ervan bewust maken dat zij zich goed moeten oriënteren voor zij een keuze maken. Dit staat ook expliciet op de website.
Er worden in de uitingen geen namen van andere bureaus genoemd en er worden geen expliciete beweringen gedaan. Van strijd met de NRC is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

De uitingen zijn vergelijkende reclame-uitingen aangezien adverteerder daarin de diensten die door andere gastouderbureaus worden geboden uitdrukkelijk noemt.
Adverteerder wijst in de uitingen op de diensten die hij zelf biedt en stelt, zonder zich in negatieve zin over één of meer specifieke gastouderbureaus in de regio uit te laten, dat andere gastouderbureaus niet allemaal dan wel niet op alle in de uiting genoemde punten de opvang bieden die adverteerder ouders en gastouders biedt. Niet is gesteld of gebleken dat hetgeen adverteerder in de uitingen in zijn algemeenheid stelt niet juist is.
Gelet hierop kan niet worden geoordeeld dat de goede naam van de klagers is geschaad en wijst de Commissie de klacht af.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken