Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van DSB Bank B.V., h.o.d.n. Becam, waarin onder meer wordt gezegd: “Bij ons betaalt u niet voor allerlei overnameperikelen maar alleen voor de rente” en “Zo kunt u bij Becam nooit meer lenen dan voor u verantwoord is”. In een rekenvoorbeeld wordt getoond dat een doorlopend krediet van € 15.000 bij ABN-AMRO € 1.124,- duurder is over de gehele looptijd. |
De klacht Adverteerder maakt zich schuldig aan zwartmakerij jegens onder andere ABN AMRO door te suggereren dat je bij anderen betaalt voor reorganisaties en dergelijke. Adverteerder garandeert dat men bij hem veilig leent. Adverteerder vermeldt niet dat bij leningen bij onder andere ABN-AMRO een overlijdensrisicoverzekering is inbegrepen die er voor zorgt dat nabestaanden niet met schulden achterblijven. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 2, 7 en 14 a en e van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer Hetgeen in de uiting wordt gesteld, zegt iets over adverteerder en niet over andere banken (behoudens dan hun tarieven). Van zwartmakerij is geen sprake. Veilig en verantwoord lenen heeft betrekking op de wijze waarop adverteerder aanvragen voor leningen accepteert. Dit kan ook betekenen dat het voor een bepaalde consument raadzaam is om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Het is een keuze. Vergelijkende reclame is toegestaan. In de uitingen van adverteerder wordt de prijs van een doorlopend krediet vergeleken met die bij o.a. ABN- AMRO. Voor zover deze vergelijking leidt tot verwarring, is dit aan banken als ABN- AMRO te wijten, omdat die de overlijdensrisicoverzekering in het rentetarief ‘inprijzen’ waardoor het zuivere rentetarief niet duidelijk wordt. Ook zonder premie voor deze verzekering, zou ABN- AMRO nog steeds een beduidend hogere rente aanbieden dan adverteerder. De in de uitingen van adverteerder genoemde banken bieden uitsluitend doorlopend krediet aan inclusief een overlijdensrisicoverzekering. De klant heeft geen keuze. Juist ook voor consumptief krediet waar de (verborgen) prijsverschillen enorm kunnen zijn, is vergelijkende reclame in het belang van de consument. De vergelijking is, zoals ook in de uiting wordt genoemd, tot stand gekomen op basis van gegevens van MoneyView, een onafhankelijke organisatie die heeft geconcludeerd dat de vergelijking een juiste, objectieve vergelijking is. |
|
Het oordeel van de Commissie Dat in het rentetarief van de in de uitingen van adverteerder genoemde banken een premie voor een overlijdensrisicoverzekering is begrepen, maakt de prijsvergelijking niet misleidend of onwaar. De Commissie overweegt daartoe dat het aangeboden rentetarief de prijs is waartegen een bank een lening aanbiedt. Niet is gebleken dat indien bij deze prijs een overlijdensverzekering is inbegrepen, geen sprake zou zijn van een vergelijking van diensten die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |