Omschrijving:Het betreft de drie televisiereclames van DSB Bank N.V., h.o.d.n. Becam, waarin de kijker wordt gewezen op de lage rentetarieven die zij voor doorlopend krediet in rekening brengt. In beeld verschijnt de tekst: Becam vervolgens verschijnt in beeld: Rabobank In twee andere nagenoeg identieke uitingen vergelijkt adverteerder het eigen rentepercentage met dat van de Postbank van 9,6 % en dat van de ABN AMRO van 9,3% |
De klacht In de uitingen wordt gesuggereerd dat de rente die adverteerder voor doorlopend krediet in rekening brengt, varieert tussen 6,7 en 7% effectief op jaarbasis en dat adverteerder daarmee goedkoper is dan respectievelijk de Rabobank, de Postbank en ABN AMRO. Toen klager bij adverteerder naar een dergelijke lening informeerde, bleek de rente 11,2% te bedragen. Gelet hierop acht klager de uitingen de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer De uitingen zijn niet in strijd met artikel 7 NRC en evenmin met de in de wet neergelegde bepalingen inzake reclame voor financiële producten. Door de mededelingen “vraag naar de voorwaarden” en “voor dit product is een prospectus beschikbaar op de website” wordt de consument duidelijk gemaakt dat er naast de informatie in de uitingen meer relevante informatie beschikbaar is. De uitingen hebben een algemeen wervend karakter en bevatten geen individueel aanbod. Aan de hand van de persoonlijke kredietbeoordeling wordt gekeken of de consument aan de voorwaarden voldoet om voor het aangeboden tarief in aanmerking te komen. Het in de uitingen vermelde tarief is daadwerkelijk aan het merendeel van de cliënten aangeboden. De persoonlijke omstandigheden van klager stonden daaraan in de weg. De vergelijking is een objectieve vergelijking die voldoet aan het bepaalde in artikel 14 NRC. |
De re- en dupliek Partijen handhaafden hun standpunt en lichtten dit nader toe. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 14 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 14 aanhef en onder a NRC |