a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0695A

Datum:

04-02-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de drie televisiereclames van DSB Bank N.V., h.o.d.n. Becam, waarin de kijker wordt gewezen op de lage rentetarieven die zij voor doorlopend krediet in rekening brengt.
De tekst van één van de uitingen luidt als volgt:

In beeld verschijnt de tekst: Becam
6,4%
doorlopend krediet

vervolgens verschijnt in beeld: Rabobank
9,6%
doorlopend krediet
De gesproken tekst luidt:
Man Iets goed te maken?
Vrouw Nee, nee, nee, iets te vieren. Ik heb net een flinke som geld bespaard op onze lening.
Man En hoe heeft u dat voor elkaar gekregen?
Vrouw Vrouwelijke intuïtie. Ja, je wilt natuurlijk niet meer betalen dan nodig is.
Man Oh, dus u leent bij Becam?
Vrouw Ja, als dat geen vrouwelijke intuïtie is.
Man In ieder geval veilig en heel voordelig, dus leen bij Becam, dat scheelt in uw voordeel
Bel Becam 0900-9865 of kijk op Becam.nl
Vraag naar de voorwaarden.

In twee andere nagenoeg identieke uitingen vergelijkt adverteerder het eigen rentepercentage met dat van de Postbank van 9,6 % en dat van de ABN AMRO van 9,3%

De klacht

In de uitingen wordt gesuggereerd dat de rente die adverteerder voor doorlopend krediet in rekening brengt, varieert tussen 6,7 en 7% effectief op jaarbasis en dat adverteerder daarmee goedkoper is dan respectievelijk de Rabobank, de Postbank en ABN AMRO.
Toen klager bij adverteerder naar een dergelijke lening informeerde, bleek de rente 11,2% te bedragen. Gelet hierop acht klager de uitingen de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

De uitingen zijn niet in strijd met artikel 7 NRC en evenmin met de in de wet neergelegde bepalingen inzake reclame voor financiële producten.
Door de mededelingen “vraag naar de voorwaarden” en “voor dit product is een prospectus beschikbaar op de website” wordt de consument duidelijk gemaakt dat er naast de informatie in de uitingen meer relevante informatie beschikbaar is.
De uitingen hebben een algemeen wervend karakter en bevatten geen individueel aanbod. Aan de hand van de persoonlijke kredietbeoordeling wordt gekeken of de consument aan de voorwaarden voldoet om voor het aangeboden tarief in aanmerking te komen. Het in de uitingen vermelde tarief is daadwerkelijk aan het merendeel van de cliënten aangeboden. De persoonlijke omstandigheden van klager stonden daaraan in de weg.
De vergelijking is een objectieve vergelijking die voldoet aan het bepaalde in artikel 14 NRC.

De re- en dupliek

Partijen handhaafden hun standpunt en lichtten dit nader toe.

Het oordeel van de Commissie

De onderhavige uitingen zijn vergelijkende reclame-uitingen nu adverteerder in elk van de uitingen het door hem aangeboden rentepercentage vergelijkt met dat van een andere kredietverstrekker, te weten de Rabobank, de Postbank en ABN AMRO. Vergelijkende reclame is geoorloofd mits deze voldoet aan de voorwaarden die daarin in artikel 14 NRC worden gesteld. Daarvan is in dit geval geen sprake.
Adverteerder vergelijkt het door hem voor doorlopend krediet gehanteerde rentepercentage met dat van andere (doorlopend) kredietverstrekkers, zonder daarbij enig voorbehoud te maken. Of men voor het rentepercentage in aanmerking komt, hangt echter af van de persoonlijke situatie van de kredietaanvrager. Het betreft kennelijk een “vanaf”-percentage, doch dit blijkt niet uit de uitingen.
Onder deze omstandigheid acht de Commissie de vergelijking misleidend en de uitingen in strijd met artikel 14 aanhef en onder a NRC.
Adverteerder beroept zich op het feit dat de mededeling “Vraag naar de voorwaarden” zowel wordt uitgesproken als in beeld verschijnt, doch de in de absolute mededeling “Becam 6,4% doorlopend krediet” gelegen misleiding wordt daardoor niet weggenomen.
Dat, naar adverteerder stelt, het merendeel van de cliënten voor het in de uitingen genoemde rentepercentage in aanmerking komt, doet aan het vorenstaande niet af.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 14 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 14 aanhef en onder a NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken