a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0079

Datum:

10-04-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de televisiereclamevan Sara Lee, waarin de luchtverfrisser Ambi pur Puresse wordt aangeprezen en waarin onder meer het volgende wordt gezegd:
“Vind je luchtverfrissers ook vaak zo overheersend?
Ontdek Ambi-Pur Puresse hypoallergeen.
En zorg voor puurdere en zachtere geur in je huis.
Vergeet huidallergenen en geniet van Ambi-Pur Puresse.
Je komt tot rust met Ambi-Pur Puresse”.
In beeld verschijnt de tekst: “Voorheen: Huidallergeen”, waarna bij het in beeld brengen van het aangeprezen product vermeld is: “Nu”, gevolgd door de mededeling: “Puresse kan sporen bevatten van bekende huid allergeen”.

De klacht

Gesteld wordt dat het product geen allergenen bevat, maar in kleine lettertjes, die maar kort in beeld komen, wordt vermeld dat het product wel degelijk sporen van bekende allergenen kan bevatten.
Dit is een misleidende vergelijkende reclame.

Het verweer

Adverteerder heeft, kort samengevat, het volgende verweer gevoerd.
Het product bevat geen bekende huidallergenen. Niet valt uit te sluiten dat het toch sporen daarvan kan bevatten, bijvoorbeeld ten gevolge van besmetting/verontreiniging tijdens het productieproces.
Zo de Commissie van oordeel mocht zijn dat de uiting wel als vergelijkende reclame dient te worden opgevat dan is deze, wat de vergelijking betreft, juist en niet misleidend, ongeacht de kleine lettertjes. De luchtverfrisser bevat slechts een lichte parfum en er zijn geen bekende huidallergenen gebruikt.
Niet wordt gesteld of gesuggereerd dat het product geen allergenen bevat. “Hypoallergeen” betekent volgens Van Dale (online) “het risico op allergie minimaliserend”. Voor zover technisch mogelijk is een formule ontwikkeld zonder bekende huidallergenen, maar niet kan worden voorkomen dat het product sporen daarvan bevat. Hoewel overbodig, is toch in kleine, doch leesbare lettertjes, een voorbehoud terzake gemaakt.
Het product is de enige luchtverfrisser die speciaal is samengesteld om het risico op allergische reacties te beperken.

Het oordeel van de Commissie

Uit de in beeld verschijnende tekst: “Voorheen: Huidallergeen” en de direct daarop, bij het tonen van een bus Ambi Pur Puresse, gedane mededeling “vergeet huidallergenen”, krijgt men de indruk dat Ambi Pur Puresse niet tot allergische reacties van de huid kan leiden. Deze mededeling is te absoluut, zoals ook blijkt uit de door de adverteerder zelf in beeld gebrachte tekst, die overigens door de korte duur waarmee deze in beeld verschijnt niet dan wel nagenoeg niet leesbaar is. Het product wordt weliswaar als hypoallergeen aangeduid, doch de gemiddelde consument kan niet geacht worden op de hoogte te zijn van de betekenis daarvan namelijk dat het gebruik ervan “weinig tot geen kans op allergische reacties” geeft.
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting onduidelijk in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code. Nu deze de gemiddelde consument ertoe zou kunnen brengen dat hij een besluit over een transactie neemt dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en oneerlijk als bedoeld in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).
Naar het oordeel van de Commissie kan de uiting niet als vergelijkende reclame worden opgevat nu adverteerder zich daarin beperkt tot aanprijzing van het eigen product.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken