Omschrijving:Het betreft een folder waarin Veen Magazines in het kader van een magazijnopruiming diverse producten te koop aanbiedt. Bovenaan de folder staat: “Goedkoper dan bij Bol!” |
De klacht Veen Magazines claimt in de folder dat de daarin aangeboden boeken goedkoper zijn dan bij Bol.com. Bij de volgende producten is de prijs bij Bol.com echter gelijk aan of lager dan de prijs in de folder, waardoor Veen Magazines in strijd met artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw handelt. Het betreft: 1) F.H. Kreuger – De tweede gouden eeuw, 9789085711124 (prijs Veen Magazines € 19,95, prijs Bol.com € 19,95), 2) L. Duursma, J. ten Bosch en T. Ligteringen – Ik krijg altijd gelijk, 9789085104896 (prijs Veen Magazines € 12,95, prijs Bol.com € 12,95), 3) Het verhaal van Tibet, gesprekken met de Dalai Lama, 9789022987841 (prijs Veen Magazines € 19,95, prijs Bol.com € 19,95), 4) K. Brinkbäumer en C. Hoges – De laatste reis van Columbus, 9789085490241 (prijs Veen Magazines € 12,50, prijs Bol.com € 7,90), 5) Peter Bridgewater – Mozart box, 9789085194668 (prijs Veen Magazines € 24,95, prijs Bol.com € 19,50), 6) K. Thomas – Mysteries verklaard, 9789085711872 (prijs Veen Magazines € 17,50, prijs Bol.com € 17,50). |
Het verweer In de folder staan 43 titels. De claim “goedkoper dan bij Bol.com” slaat op al deze titels en niet alleen op de door Bol.com in de klacht genoemde zes titels. Van die titels heb-ben er vier een vaste boekenprijs (de nummers 1, 2, 3 en 6). Het is wettelijk niet toegestaan deze boeken voor een lagere prijs te verkopen. Van de twee resterende titels is nummer 5 (de Mozart box) bij Veen Magazines duurder dan bij Bol.com. Wat betreft nummer 4 (de laatste reis van Columbus) bedroeg volgens Veen Magazines de prijs ten tijde van het drukken van de folder bij Bol.com € 16,50. Over de hele linie is Veen Magazines goedkoper dan Bol.com. Daar komt bij dat klanten van Veen Magazines die twee boeken bestellen het derde boek gratis krijgen. Bol.com biedt deze optie niet aan. |
De repliek De claim “Goedkoper dan bij Bol!” is te absoluut. Deze claim geldt immers voor de hele folder, terwijl zes producten in de folder niet goedkoper zijn dan bij Bol.com. Dit maakt dat het niet gerechtvaardigd is om de onderhavige claim te hanteren. De claim voldoet niet aan artikel 13 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. |
De mondelinge behandeling Veen Magazines handhaaft haar standpunt.
|
Het oordeel van de Commissie Vooropgesteld wordt dat bovenaan de folder in algemene zin staat: “Goedkoper dan bij Bol!”. De Commissie is van oordeel dat een normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument die mededeling aldus zal opvatten, dat alle in de folder genoemde producten goedkoper zijn dan bij Bol.com. Er wordt immers niet verwezen naar specifieke producten in de folder, terwijl ook de plaatsing van de mededeling bovenaan de folder onvermijdelijk de indruk wekt dat alle in de folder genoemde producten goedkoper zijn dan bij Bol.com. Vaststaat dat ten aanzien van de nummers 1, 2, 3, en 6 (de Commissie volgt de volgorde als vermeld onder paragraaf 3 van deze beslissing) de producten van Veen Magazines dezelfde prijs hebben als de producten van Bol.com. In zoverre kan niet worden gezegd dat de producten van Veen Magazines goedkoper zijn dan die van Bol.com. Dat voor deze boeken een vaste boekenprijs geldt, doet daaraan niet af. Met betrekking tot deze boeken is derhalve geen juiste informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 NRC (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw), waardoor de uiting tevens in strijd is met artikel 13 aanhef en onder a NRC (nieuw). Ook ten aanzien van de nummers 4 en 5 is de Commissie van oordeel dat de uiting misleidend is. Ten aanzien van nummer 5 heeft Veen Magazines erkend dat zij voor dit product een hogere prijs rekent dan Bol.com. Ten aanzien van nummer 4 stelt Veen Magazines weliswaar dat Bol.com ten tijde van het drukken van de folder dit product aanbood voor € 16,50, maar Veen Magazines heeft deze stelling niet met stukken onderbouwd. De Commissie acht het daarom niet aannemelijk dat de door Veen Magazines genoemde prijs juist is. Nu deze informatie ontbreekt, dient om deze reden eveneens van de door Bol.com genoemde prijs te worden uitgegaan en is de uiting ook in zoverre misleidend. De vergelijkende reclame voldoet op grond van het voorgaande niet aan de eis van artikel 13 aanhef en onder a NRC (nieuw) dat de reclame-uiting niet misleidend is in de zin van de Nederlandse Reclame Code. Hieraan doet niet af dat Veen Magazines, naar zij stelt, over het algemeen goedkoper is dan Bol.com en dat klanten van Veen Magazines die twee boeken bestellen het derde boek gratis krijgen. Dit neemt immers de misleiding in de gewraakte folder niet weg. De klacht is derhalve gegrond. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 13 aanhef en onder a NRC (nieuw). De Commissie beveelt Veen Magazines aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: Artikel 13 aanhef en onder a NRC |