De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van Boni die digitaal is te zien op allefolders.nl en waarin drie kassabonnen zijn afgebeeld, te weten een kassabon van Boni, Albert Heijn en Jumbo. Bij de kassabon van Albert Heijn staat: “Boni 30% goedkoper!” en bij de kassabon van Jumbo: “Boni 25% goedkoper!”.
Samenvatting van de klacht
De in de uiting genoemde percentages waaruit blijkt hoeveel goedkoper Boni is dan Albert Heijn en Jumbo, zijn volgens de door klager overgelegde berekeningen onjuist en daarom misleidend.
Samenvatting van de reactie van adverteerder
De klacht is terecht. Adverteerder heeft een vergissing gemaakt in de berekening van de kortingspercentages. Adverteerder heeft haar communicatie inmiddels aangepast. Zij zal voortaan alleen nog de absolute verschillen in prijs noemen of de kortingspercentages op juiste wijze berekenen.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft erkend dat de in de uiting genoemde kortingspercentages onjuist zijn. De vergelijkende reclame is daarom misleidend in de zin van artikel 13 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC) in verbinding met artikel 8.2 aanhef en onder d NRC. Nu adverteerder de fout heeft erkend en zij heeft verklaard niet langer onjuiste percentages te zullen noemen, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nog nodig. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 13 aanhef en onder a NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.