De reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen met betrekking tot de ‘Laagste Actieprijs Garantie’ (LAPG) van Albert Heijn:
A.
De ‘Bonusfolder’ met de aanbiedingen, geldig van
18 t/m 28 oktober 2010.
B.
Verschillende pagina’s van de website www.ah.nl/bonus/ waarop verschillende bonusaanbiedingen staan.
De klacht
De Laagste Actieprijsgarantie geldt volgens de folder voor alle A-merken in de folder. Adverteerder ontkent echter dat de A-merken die op de ‘flap’ van de folder staan onder de LAPG regeling vallen. Bovendien vallen (onder meer) DVD’s en CD’s niet onder de LAPG regeling, terwijl de indruk wordt gewekt dat alle artikelen onder de LAPG vallen.
Ook op de website wordt de illusie gewekt dat de LAPG geldt voor alle A-merk artikelen.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken. Voor zover voor deze beslissing van belang, wordt in het oordeel op het verweer ingegaan.
De mondelinge behandeling
Klager en adverteerder lichten hun standpunt nader toe. Voor zover voor de beslissing van belang wordt hierop in het oordeel ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
In de Bonusfolder (uiting sub A) staat op pagina 1, (achter de flap): “A-merken in deze Bonusfolder nergens goedkoper”. Daarnaast staat een rood portemonneetje met de tekst “Laagste Actieprijs Garantie”. Voorts staat op verschillende plaatsen in de folder de tekst “Nergens goedkoper.”, eveneens vergezeld door het rode portemonneetje met de tekst “Laagste Actieprijs Garantie”.
Op de website bij de genoemde Bonusaanbiedingen (uiting sub B) staat onder meer de tekst “Elke week zijn al deze A-merkaanbiedingen nergens goedkoper”, waaronder wederom het bewuste rode portemonneetje is afgebeeld.
Gebleken is echter dat met betrekking tot de LAPG, voor zover in dit kader naar voren gebracht in de onderhavige klacht, de volgende beperkingen gelden:
-
– De artikelen die op de flap van de Bonusfolder staan, zijn van de LAPG uitgesloten;
-
– Bepaalde artikelen, die wel in de Bonusfolder of op de website staan zijn van de LAPG uitgesloten.
Gelet op voornoemde beperkingen acht de Commissie de wijze waarop adverteerder in de hiervoor aangehaalde teksten mededeling doet over de Laagste Prijsgarantie te absoluut. Zonder duidelijk kenbaar gemaakt voorbehoud wordt in de uitingen meegedeeld dat de “A-merken in deze Bonusfolder” dan wel “Al deze A-merkaanbiedingen” “nergens goedkoper” zijn, terwijl kennelijk een deel van de in de folders – waaronder de artikelen op de ‘flap’ – en op de website aangeboden Bonusartikelen (zoals DVD’s) kennelijk van de LAPG actie zijn uitgesloten.
Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat, waar in de uitingen deze beperkingen niet worden genoemd, sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC. Nu voorts de onderhavige verwijzingen naar de LAPG de gemiddelde consument ertoe zouden kunnen brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de bewuste uitingen, voor zover de hiervoor aangehaalde mededelingen daarop voorkomen, misleidend als bedoeld in artikel 8.3 NRC en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu sprake is van vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC zijn de bewuste uitingen, gelet op het bovenstaande, tevens in strijd met artikel 13 a NRC. De Commissie verwijst in dit verband tevens naar de Algemene Aanbeveling sub e van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Aan het voorgaande oordeel doet niet af dat, naar adverteerder aanvoert, in de uitingen wordt verwezen naar de voorwaarden op de website ah.nl of bij de servicebalie.
De beslissing
Gelet op het hierboven overwogene acht de Commissie de daar aangehaalde teksten uit de reclame-uitingen genoemd onder A en B in strijd met artikel 7 en 13 sub a NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.