De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van adverteerder die bestaat uit twee delen. De voice-over luidt:
Deel 1: ”Stel je hebt een nieuwe telefoon nodig. Wat zou je dan doen? Je gaat A: naar een winkel waar de verkoper een bonus krijgt als hij jou een bepaald merk verkoopt, of B: naar een winkel waar ze kijken wat het beste bij je past. Nou? Kies maar.”
Deel 2: “Best raar eigenlijk dat mensen toch in winkels kopen waar ze denken aan hun bonus maar niet aan jou. Jeroen en Jeroen van Belsimpel.nl doen niet aan bonussen. Zij staan voor echt onafhankelijk advies. Kom naar Belsimpel.nl of één van de Belsimpel-winkels en ervaar zelf hoe eerlijk je geholpen wordt.”
De klacht
Volgens klager wordt in deze reclame verteld dat wanneer mensen een telefoon in een winkel aanschaffen, de verkoper een bonus krijgt als ze de klant een bepaald merk verkopen. Klager is zelf werkzaam in de telecombranche en weet dat dit absoluut onjuist is. Bij Welcom Apeldoorn is geen sprake van bonussen en krijgen klanten een onafhankelijk advies.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
In de commercial wordt niet gezegd dat er altijd bonussen in het spel zijn als de klant een telefoon koopt. Er wordt wel een bewustzijn gecreëerd dat beide opties in de markt voorkomen en dat het aan de klant is om te bepalen wat de beste keuze is. Volgens adverteerder is om die reden geen sprake van foutieve reclame en al helemaal niet van schade voor de werkgever van klager (Welcom in Apeldoorn). Als Welcom adviseert wat het beste bij de klant past, dan zal dit alleen maar werken als een stimulans voor hun bedrijf.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de televisiecommercial misleidend ach,t omdat volgens hem de suggestie wordt gewekt dat alle telefoonverkopers, met uitzondering van adverteerder, met bonussen werken bij de verkoop van een bepaald merk telefoon, met als gevolg dat klanten alleen bij adverteerder onafhankelijk worden geadviseerd. Het beeld dat volgens klager in de televisiecommercial wordt geschetst is volgens hem onjuist waarbij hij naar zijn werkgever Welcom verwijst. Welcom zou eveneens zonder bonussen werken en klanten onafhankelijk adviseren. De Commissie zal deze klacht beoordelen op basis van de artikelen in de Nederlandse Reclame Code (NRC) met betrekking tot misleidende reclame. De televisiecommercial bevat weliswaar vergelijkende aspecten, maar verwijst niet op zodanige wijze naar een of meer andere aanbieders dat een bepaalde concurrent (waaronder Welcom) voldoende identificeerbaar is.
2. Adverteerder deelt in de uiting mee dat de consument bij de aanschaf van een nieuwe telefoon kan kiezen naar een winkel te gaan waar de verkoper een bonus krijgt als hij een bepaald merk verkoopt, of naar een winkel kan gaan waar men kijkt wat het beste bij de koper past. Op zichzelf genomen staat niet ter discussie dat er verkooppunten zijn waar de verkoper een bonus kan krijgen. Van de televisiecommercial gaat, anders dan klager stelt, niet de boodschap uit dat dit geldt voor alle aanbieders met uitzondering van adverteerder. Dit wordt immers niet gezegd en de Commissie acht ook niet aannemelijk dat de gemiddelde consument de uiting zo zal uitleggen. In de televisiecommercial wordt slechts in algemene zin gesproken over de mogelijkheid naar “een winkel” te gaan waar men onafhankelijk van bonussen adviseert, waarna in het tweede deel wordt gezegd dat adverteerder niet aan bonussen doet en staat voor onafhankelijk advies, een winkel is waar men onafhankelijk van bonussen adviseert. De boodschap van de televisiecommercial is daarom niet meer dan dat adverteerder behoort tot de (groep van) aanbieders die zich niet laten leiden door bonussen en die klanten onafhankelijk adviseren. Deze boodschap kan op grond van hetgeen klager stelt en het daartegen gevoerde verweer niet onjuist of misleidend worden geacht.
3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.