a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00387

Datum:

10-08-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

 

De gewraakte reclame-uiting

 

Het betreft een radiocommercial van adverteerder, waarin wordt gezegd:

“Gek hè? Wij denken soms dat iedereen al weet dat Jumbo de aller-goedkoopste supermarkt is. Sterker nog, Jumbo heeft de afgelopen maanden heel veel prijsverlagingen doorgevoerd, zonder u dat te vertellen. Zijn we gewoonweg vergeten. Sorry. Nou, dan nog één keer voor iedereen die het nog niet wist: Jumbo is en blijft gegarandeerd de

aller-goedkoopste supermarkt bij u in de buurt. Tot zo.”

           

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

De claim dat Jumbo ‘gegarandeerd de goedkoopste supermarkt bij u in de buurt’ is, is onwaar en misleidend. Bij andere supermarkten (C1000, Deen, Vomar) komt men in veel gevallen goedkoper uit omdat deze supermarkten meer en betere aanbiedingen hebben en omdat deze veel goedkoper zijn voor wat betreft de verse producten. Klaagster vergelijkt als voorbeeld de prijs van kipfilet bij de Jumbo (€ 7,48 per kg) met de prijs van kipfilet bij de C1000 (€ 5,98 per kg). Voorts hebben andere supermarkten meer producten van het goedkopere huismerk en meer goedkopere alternatieven.

 

Op grond van het voorgaande is naar het oordeel van klaagster sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame en van misleiding.

 

Het verweer

Adverteerder garandeert dat alle door haar verkochte producten door geen enkele andere supermarkt in dezelfde vestigingsplaats blijvend goedkoper worden aangeboden. Om deze claim waar te maken heeft zij een laagste prijs-garantie. Voortdurend zijn zeven personen, de zogenoemde ‘prijsmeters’ bezig om de prijzen bij de concurrerende supermarkten te meten. Indien de prijsmeters constateren dat de prijs van een product elders lager is dan bij adverteerder, wordt de prijs in de supermarkten van adverteerder verlaagd. Indien de prijsmeters iets over het hoofd hebben gezien, bestaat de mogelijkheid voor de klant om dit te melden bij adverteerder, waarna deze de prijs direct aanpast. De klant krijgt het betreffende product gratis mee naar huis.

 

De prijsgarantie geldt tevens voor vergelijkbare versproducten en budgetartikelen. Jumbo biedt dus ook de goedkoopste kipfilet aan. Van belang is wel dat er veel verschillende soorten kipfilet worden aangeboden.

 

Huismerken zijn, gelet op het feit dat de producten van de verschillende huismerken een andere kwaliteit dan wel een andere inhoud hebben, meestal niet één op één met elkaar te vergelijken.

 

Adverteerder heeft een zeer ‘competitief’ aanbod van aanbiedingen. Indien enkele aanbiedingen van een concurrent afwijken, betekent dit niet dat adverteerder zich niet meer de goedkoopste supermarkt mag noemen. Men koopt bij supermarkten een mix van verschillende producten en reeds jaren blijkt uit prijsmetingen dat adverteerder goedkoper is dan de supermarkten die klaagster noemt.

 

Gelet op het voorgaande acht adverteerder de klacht ongegrond.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie acht het, op grond van het door adverteerder onweersproken gestelde met betrekking tot haar ‘prijsmeters’, aannemelijk dat zij haar claim dat de door haar verkochte producten – waarbij inbegrepen de aanbiedingen en de vers-producten – door geen enkele andere supermarkt in dezelfde vestigingsplaats goedkoper worden aangeboden, waarmaakt. Voorts geldt, zoals door adverteerder uiteengezet, met betrekking tot het bovenstaande een prijs-garantie. Aldus kan de consument erop vertrouwen dat hij bij adverteerder, vergeleken met de supermarkten in de buurt, de laagste prijs zal betalen. Indien dit niet het geval is, krijgt hij immers zijn geld terug en wordt de prijs van het be

+treffende product aangepast.

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat niet kan worden gezegd dat de radio-commercial misleidend of onwaar is.

 

De stelling van klager dat bepaalde producten van het huismerk van adverteerder duurder zijn, doet niet af aan het voorgaande oordeel. Producten van het huismerk verschillen immers per supermarkt in kwaliteit en hoeveelheid en kunnen derhalve niet bij deze vergelijking betrokken worden.

 

Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken